{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
23. februar 2022
Hent E-handelsanalysen 2021 nederst på denne side eller læs mere her
De store bliver større.
Det er en af konklusionerne i Dansk Erhvervs E-handelsanalyse 2021. Den viser, at de 20 største netbutikker snupper en stadig større del af danskernes samlede e-handelsforbrug – i 2021 var det 27 procent.
Listen toppes i 2021 endnu en gang af tyske Zalando, som snupper hele 5,6 procent af alle handler.
”Vi har før lettet på hatten for Zalando, og det må vi bare gøre igen. Ikke nok med, at de holder fast i førstepladsen, så vokser de også markant. Det er imponerende,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Det er dog ikke Zalandos topplacering eller vækst, der gør listen interessant, mener Niels Ralund.
”Det handler ikke om, hvem der topper den, men om, at den viser en generel udvikling indenfor e-handlen; nemlig at de store snupper en stadig større del af kagen.”
Men er det ikke bekymrende, at de få sidder på så meget?
Nej, mener Niels Ralund.
”Udviklingen er ikke galoperende, og vi ser ikke samme tal som i nogle lande, hvor nogle få virksomheder sidder på det meste. Det danske e-handelsmarked er i ganske god form, og der er stadig en sund og voksende underskov af lidt mindre butikker. Så selvom udviklingen har været den samme i flere år, så anser jeg det ikke som et problem.”
- Niels Ralund, Dansk Erhverv
En anden interessant – og mere glædelig udvikling – er, at der i år er flere danske butikker på listen end i tidligere år, hvor op mod halvdelen af butikkerne har været udenlandske.
”Der er reelt tale om et danskerindtog, der betyder, at der blot er fire udenlandske butikker på listen. Det er en ganske god nyhed, da det viser, at de danske netbutikker kan bide skeer med de internationale konkurrenter.”
Danskerindtoget er et tydeligt bevis på den generelle udvikling; væksten i de danske butikker har i de sidste par år været større end i de udenlandske.
”Det er faktisk en bemærkelsesværdig ændring i forhold til tidligere år, hvor væksten i udlandet har været markant større. Det er glædeligt – især fordi vi samtidig ser, at rigtig mange danske netbutikker har travlt med at skrue markant op for eksporten,” siger e-handelsdirektøren.
- Niels Ralund, Dansk Erhverv
Han vurderer, at udviklingen skyldes flere ting. Dels sker der løbende en professionalisering hos netbutikkerne, som bliver dygtigere, dels satser flere virksomheder nu på e-handel, og det giver forbrugerne bedre mulighed for at handle i danske butikker.
”Og så har coronakrisen formentlig også pustet til udviklingen. Vi ved, at mange forbrugere gerne ville støtte danske virksomheder under krisen, og samtidig har der også være nervøsitet omkring leveringstiden, hvilket kan have fået flere til at vælge danske virksomheder,” siger Niels Ralund.
Analysen viser dog også, at forbrugerne forventer at skrue lidt op for forbruget i udenlandske netbutikker i 2022.
”Det understreger bare, at de danske virksomheder ikke må hvile på laurbærrene, hvis de vil klare sig i den internationale konkurrence. Det er dog heldigvis heller ikke mit indtryk, at de gør det,” slutter Niels Ralund.
Log ind og hent hele E-handelsanaysen