Gemt

VBT A/S mangler chauffører: Vi har fire busser, der holder helt stille

23. februar 2022

Den store chaufførmangel koster vækst og omsætning i transportbranchen. I Glostrup holder fire af VBT A/S’ busser stille, fordi virksomheden ikke kan finde nye chauffører. Dansk Erhverv ønsker politiske initiativer, der kan øge udbuddet af kvalificeret arbejdskraft.

 

VBT A/S mangler minimum otte nye chauffører.

Men i en tid, hvor der virkelig er tryk på aktiviteten i transportbranchen, og hvor manglen på chauffører er alarmerende høj, er det vanskeligt at besætte de ledige stillinger.

Derfor holder fire af VBT A/S’ busser helt stille, selvom de sagtens kunne komme i drift, hvis der var chauffører til at køre dem.

”Vi har kontrakter med kommuner og regioner om at køre bestemte ruter, men vi mangler chauffører til at køre nogle af dem. Derfor er vi nødt til at bruge en underleverandør, indtil vi har et fast korps igen. Det er en stor ekstraomkostning, når vi selv har ledige busser holdende stille,” fortæller adm. direktør, Stephen Jespersen.

100 busser i fast drift
VBT A/S er en af Danmarks største udbyder af bruger/elevkørsel og patientkørsel med godt 100 busser i fast drift hver dag. Derudover køres 25 ruter via underentreprise.

Virksomheden har pt. 100 chauffører ansat, men søger altså minimum otte flere, så der kan dækkes ind i forbindelse med sygdom, ferie, kurser, m.m.

De fire vognløb, som virksomheden ikke pt. selv har chauffører til at køre, inkluderer blandt andet skolekørsel og ældrekørsel, morgen- og eftermiddagskørsel.

Alle ruter er centreret omkring Hovedstaden.

Chaufførmangel tager til
VBT A/S er langt fra alene om at mangle chauffører.

En analyse fra Dansk Erhverv viser, at transportvirksomheder er alvorligt ramt af manglen på chauffører. Fra marts til august 2021 var der 6.000 forgæves rekrutteringer af chauffører, svarende til at næsten halvdelen af alle rekrutteringsforsøg var forgæves.

Det er en stor stigning i forhold til tidligere. I perioden december 2018 til medio 2021 var kun omkring hver fjerde rekrutteringsforsøg forgæves.

VBT A/S adm. direktør mener, at transportbranchen især mistede mange chauffører under corona-nedlukningen.

”Vi havde travlt med at redde vores forretning, hjemsendelsesaftaler, lønkompensationer – men vi glemte, at de chauffører, der ikke blev sendt hjem på lønkompensation, selvfølgelig fandt job andre steder, blandt andet i byggebranchen. Mange af medarbejderne er ikke vendt tilbage til transportbranchen, fordi de er blevet ansat andre steder med gode betingelser – blandt andet i forhold til antallet af timer og arbejdstiderne,” siger Stephen Jespersen.

I dag, hvor samfundet er genåbnet, er konkurrencen om chaufførerne større end før coronapandemien.

”Min oplevelse er, at især turistbranchen har suget mange chauffører til sig, fordi chaufførerne kan få bedre aftaler, når der skal køres længere ture – det kan vi ikke tilbyde,” siger Stephen Jespersen, som peger på stor jobrotation i branchen.

”Chauffører kan nemt skifte job, og det gør de, hvis de kan få flere timer hos konkurrenten. Det er en stor udfordring, fordi et chaufførskifte koster VBT A/S omkring 10.000-15.000 kroner.”

Seniorer og uddannelse
VBT A/S gør en stor indsats for at rekruttere chauffører.

Virksomheden søger aktivt seniorer, der kan arbejde tre-fire dage om ugen og eksempelvis køre skolebørn om morgenen og eftermiddagen.

Der bliver annonceret på diverse jobportaler, og virksomheden bruger sit netværk til at få henvist folk, der er interesseret i at blive chauffører.

”Vi vil meget gerne uddanne dem og give dem kørekort. Det varer cirka fire måneder, men alternativet er, at vi ikke har nogen nye chauffører om fire måneder. Det skaber også en god relation, som gør, at de måske har lyst til at blive i virksomheden.”

Stephen Jespersen er repræsentant for Dansk Erhverv i TUR’s (Transporterhverhvets Uddannelser) Brancheudvalg for Personbefordring, som blandt andet arbejder på at få nedsat aldersgrænsen fra 23 år til 18 år, så flere unge kan sluses ind i faget, og på at fortælle de gode historier, der kan give branchen et bedre renommé.

Dansk Erhverv: Positivt at branchen tager ansvar
Dansk Erhverv støtter transportbranchens initiativer i forhold til at løse manglen på arbejdskraft, fortæller Jesper Kronborg, branchedirektør for Dansk Erhverv Transport.

”Vi må som branche også taget noget af ansvaret på vores skuldre og sikre, at virksomhederne tager lærlinge ind og viser dem vejen til et job i branchen. Det er samtidig afgørende, at vi får talt branchen og chaufførjobbet op, og at vi gør opmærksom på den kvalitet og samfundsmæssige værdi, som erhvervet har. Der er brug for, at vi begynder at tale om de mange positive sider ved jobbet.”

Politiske løsninger
Dansk Erhverv er glad for, at det med en politisk aftale i januar er blevet nemmere at fastholde og tiltrække seniorer til arbejdsmarkedet. Men der er brug for flere initiativer, siger Jesper Kronborg.

”Der er tryk på aktiviteten i transportbranchen i øjeblikket, og manglen på chauffører er meget høj. Der er behov for politisk handling, og at vi skruer på alle de håndtag, vi kan. Vi skal løse problemet nu og her, men også den strukturelle udfordring på sigt. Chaufførmanglen rammer vores virksomheder hårdt, og de går glip af ordrer og omsætning, når der mangler folk bag rettet.”

Dansk Erhverv arbejder blandt andet sammen med Dansk Persontransport om en landsdækkende kampagne for at tiltrække turistbuschauffører til branchen.

”Fra politisk side ser vi gerne, at man sænker aldersgrænsen for buschauffører, så de unge kan komme ind på uddannelserne, når de vælger karrierevej, før det er for sent.”

Jesper Kronborg mener generelt, at udbuddet af chauffører skal udvides.

“Hvis vi ser på hele transportbranchen i et helikopterperspektiv, så tyder det på, at der ikke er et stort nok udbud af chauffører i Danmark til at dække behovet. Derfor er vi både nødt til at sikre flere danske chauffører, men vi er også nødt til at gøre det muligt at ansætte udenlandske chauffører på danske løn- og arbejdsvilkår, så virksomhederne kan skaffe nok kvalificeret arbejdskraft,” siger Jesper Kronborg, som mener, at Danmark i den aktuelle situation bør være åben overfor at hente arbejdskraft ind udefra.

“Vi håber derfor, at beløbsgrænsen for udenlandsk arbejdskraft bliver sænket i de kommende politiske forhandlinger, og at chauffører kommer med på den såkaldte positivliste, som er en fortegnelse over erhverv, uddannelser og stillingsbetegnelser, hvor der er særlig mangel på faglært eller højt kvalificeret arbejdskraft i Danmark.”

Kontakt

Transport

Jesper Kronborg

Branchedirektør for Dansk Erhverv Transport
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Tine Østergård Korcyl

Chef for medlemskommunikation