; ;
Gemt

Danske virksomheder skruer op for eksporten og buldrer frem på europæisk rangliste

14. januar 2022

Nye tal fra EU viser, at de danske virksomheders eksport via nettet stiger markant. 
Udviklingen glæder Dansk Erhverv, som forventer, at endnu flere virksomheder vil følge trop: Vi har nogle enormt dygtige virksomheder og rigtig mange af dem har eksporten som en fast del af strategien, siger E-handelsdirektør Niels Ralund. 

Stigefabrikken.dk begyndte egentlig som et hobbyprojekt for de to venner Peter Christensen og Lasse Kuhr Simoni, der i deres fritid begyndte at sælge alt fra arbejdstøj og sikkerhedssko til vinkøleskabe, knive og multitools. 

I dag er forretningen stadig et projekt, men der er ikke meget hobby over det: Sortimentet er skåret til, så det nu dækker over stiger, stilladser, platforme, trapper og værn, som sælges til mere end 40,000 kunder, der spænder fra private forbrugere til diverse ministerier, Forsvaret, havneanlæg, skoler og teatre.  

Og for nylig solgte de to stiftere så 30 % af virksomheden til Dolle A/S, som er verdens største lofttrappe- producent. 

"Vores produktsortiment er forholdsvist afgrænset, og selvom vi stadig kan vokse i Danmark, betyder det, at hvis vi skal vokse for alvor, skal vi enten udvide sortimentet eller kundegrundlaget. For os giver det klart bedst mening at gøre det sidste."

- Peter Christensen, Stigefabrikken.dk

Salget skal blandt andet hjælpe virksomheden med at sætte yderligere tryk på eksporten, som i øjeblikket omfatter Sverige og Norge. 

“Vores produktsortiment er forholdsvist afgrænset, og selvom vi stadig kan vokse i Danmark, betyder det, at hvis vi skal vokse for alvor, skal vi enten udvide sortimentet eller kundegrundlaget. For os giver det klart bedst mening at gøre det sidste. Det siger vores erfaring,” forklarer Peter Christensen, som forventer, at Finland og Tyskland bliver de næste markeder, der skal indtages. 

“Der er ingen tvivl om, at eksporten er rigtig vigtig for os. Men vores erfaring er også, at det giver bedre resultater, hvis vi gør os umage og går helhjertet ind i et nyt marked. Derfor vil vi hellere bruge lidt ekstra tid på forberedelsen, hvilket Dolle er med på.” 

Frem på ranglisten 

Stigefabrikken er langt fra alene om at skrue op for eksporten, og det får Danmark til at rykke markant frem på listen over EU-lande med størst eksport via internettet.  

Nye tal fra Eurostat viser således, at Danmark er gået fra en bundplacering til en 17. plads. Den udvikling glæder selvsagt Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. 

”Jeg tror, at potentialet er til en endnu bedre placering, men når det er sagt, så er det en rigtig god nyhed. Den bekræfter også tallene fra vores seneste Logistikanalyse, der viser, at andelen af virksomheder, hvor eksporten udgør mere end 25 %, siden 2018 næsten er fordoblet og nu er på 30 procent.” 

Han påpeger, at udviklingen også viser sig ved, at der er markant interesse for de eksportguides og eksportevents, som Dansk Erhverv tilbyder. 

”E-eksport er også i år et af vores fokusområder, for det er helt klart noget af det, som medlemmerne efterspørger. Derfor arbejder vi blandt andet på at opdatere og udvide vores katalog af e-eksportguides.”  

"Jeg tror, at potentialet er til en endnu bedre placering, men når det er sagt, så er det en rigtig god nyhed."

- Niels Ralund

“Vi kan helt konkret også se udviklingen ved, at der hvert år bliver indstillet flere virksomheder til vores eksportkategori til E-handelsprisen, og niveauet hos de indstillede virksomheder stiger markant.”  

Eksport er en del af strategien 

Den positive udvikling skyldes ifølge e-handelsdirektøren flere ting.  

De danske kunder er blandt de fremmeste e-handlere, men der er trods alt kun en vis mængde kunder, og derfor er hjemmemarkedet efterhånden ved at blive for småt for mange netbutikker med vækst-ambitioner. Det får flere til at kigge mod udlandet, hvor kunderne – særligt under coronakrisen – i stigende grad også tager e-handlen til sig. 

” Mange netbutikker har en erkendelse af, at hvis man skal holde sin position på hjemmemarkedet, så skal man vokse generelt, og det kan man for alvor gøre ved at søge mod nye markeder. Samtidig har mange af de nyere virksomheder en klar strategi omkring eksport og tænker internationalt fra begyndelsen, og det hjælper selvfølgelig på den samlede eksport.” 

”Oven i det har coronakrisen generelt sat turbo på udviklingen inden for e-handelsbranchen, og det betyder også, at mange kaster sig over udlandet et par år tidligere end planlagt,” siger Niels Ralund og roser samtidig de danske netbutikker. 

”Det er mit indtryk, at netbutikkerne er rigtig gode til at hjælpe hinanden med sparring og opbakning og ikke ser hinanden som konkurrenter, når det handler om eksport.”  

Fakta

Danmark er placeret som en digital nummer 1 ud af de 27 EU-medlemsstater i EU’s indeks over den digitale økonomi og det digitale samfund (DESI) for 2021. I kategorien ”integrering af digitale teknologier”, herunder e-handel, er Danmark nr. 2. Mere end 9 ud 10 danske virksomheder har en grundlæggende grad af digitalisering mod EU’s gennemsnit på 6 ud af 10. Inden for e-handel ligger danske SMV også godt over EU-gennemsnittet. 
  • 38% af danske SMV'er sælger online til hjemmemarkedet. I EU er det i gennemsnit kun 17%.  
  • 20 % af alle danske SMV'ers omsætning kommer fra e-handel, mens EU-gennemsnittet er på 12%.  
  • 10 % af de danske SMV'er sælger på tværs af grænserne, og her er EU-gennemsnittet på 8 %. 

Bedre forudsætninger 

Ser vi på de mere strukturelle og lovgivningsmæssige områder, er der også forklaringer at hente, mener Niels Ralund. Han peger specifikt på de nye regler om momsregistrering. De betyder, at virksomheder kan nøjes med at være registreret i Danmark fremfor at moms-registrere sig og indbetale moms i alle de EU-lande, som de sælger til. 

”Jeg ved godt, at nogle synes, at det kan virke lidt uoverskueligt med nye regler. Men det, vi hører fra virksomhederne, er, at det nye system med Moms One Stop Shop er ganske brugbart og helt klart letter noget af det administrative bøvl ved eksport. ” 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel
Medarbejderprofil