Gemt

Dansk Erhverv fra Shoptalk i London: Danske virksomheder blandt de bedste

16. juni 2022

E’et er godt på vej til at blive pillet ud af e-handel, lyder det fra Dansk Erhvervs Carsten Rose Lundberg, der har kigget nogle af verdens dygtigste virksomheder over skulderen på den gigantiske Shoptalk konference i London.  

”Jeg blev sgu en lille smule stolt over de danske virksomheders niveau. Det må jeg indrømme.”  

Sådan lyder det fra Carsten Rose Lundberg, fagchef i Digital Handel, der sammen med chefkonsulent Henrik Theil, sidste uge deltog i den enorme Shoptalk konference i London.  

”Der var masser af ny teknologi og inspiration, og vi blev klogere, men generelt må jeg bare sige, at de danske virksomheder virkelig er langt fremme – og det gælder både retailers og leverandører. Vi gør det virkelig godt, og derfor vil jeg også håbe, at der næste år vil være flere danske virksomheder blandt udstillerne på konferencen. Vi kan lige så godt vise, hvad vi kan.”

Konferencen er som nævnt enorm med nærmest endeløse rækker af udstillere og utallige indlæg, men vi har alligevel bedt Carsten Rose Lundberg og Henrik Theil om at komme med en top tre over de vigtigste trends fra konferencen. De kommer her: 

Farvel til single-channel strategien 

Vi har selv argumenteret for det i Dansk Erhverv Digital Handel, og det blev slået fast med syvtommersøm på konferencen: E’et bliver pillet ud af e-handel. Det gælder om at være til stede på flere kanaler.  Ingen havde en single-channel strategi, som i ingen. Det var omni-channel eller unified commerce over hele linjen.  

Det gælder også producenterne, for der var virkelig meget fokus på D2C. Man fik næsten det indtryk, at hvis man som producent ikke allerede solgte direkte til slutbrugere i en eller anden form, så var det bare med at komme i gang. Selv store brands som fx Mars, som man ikke umiddelbart kan forestille sig sælge direkte til slutforbrugerne, har åbnet for D2C som kanal.  

Vores E-handelsanalysen viser også, at det tiltaler forbrugerne at købe direkte hos producenten 

Re-commerce   

Det var virkelig interessant at se, hvor meget re-commerce - eller på dansk; det at sælge brugte varer - blev diskuteret dette forum. Vi ser flere og flere virksomheder kaste sig over det - både egne og andres, hvor vi har mange gode virksomheder i Danmark.   

Og det giver god mening; det kan bidrage til den nødvendige grønne omstilling, og forbrugerne vil det gerne, som vores E-handelsanalyse fra marts viser.  

Er man i tvivl, om det giver mening, så er budskabet fra London og E-handelsanalysen, at det giver mening, og vi vil kun se flere kaste sig over det.  

Kig mod øst: Generation Z og Liveshopping   

Vi har snydt lidt og slået to sammen, men det giver mening.  

Vi har længe talt om Generation Z, men nu er de her altså, og det har betydning for blandt andet dine medievalg. Der var eksempelvis masser af gode eksempler på brugen af Discord og TikTok, som også vinder frem i Danmark – og som vi holder flere events om  

I den forbindelse er det også værd at nævne Liveshopping. Det fanger ikke rigtig an i USA, mens det buldrer frem i Asien og Danmark .  hvor vores seneste E-handelsanalyse viser, at hver 6. dansker har liveshoppet indenfor de sidste 3 måneder. Det viser, at vi i endnu højere grad skal til at kigge mod øst for inspiration, hvilket i sig selv er en trend.    

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel
Digital Handel

Henrik Theil

Chefkonsulent