Gemt

Facebooks ændringer er guld værd for B2B’erne

30. juni 2022

Facebook har med længe ventet ændring gjort sig uhyre relevant for B2B-virksomhedernes markedsføring, forklarer Casper Theilgaard fra bureauet Co3.

Det sker ikke hver dag, at ændringer på Facebook skaber genlyd og jubelbrøl på LinkedIn, men det skete i sidste uge.

Her var flere marketingeksperter nemlig ude at rose Facebook for at gøre sig meget mere relevant for B2B’ernes marketingteam.

Det har de gjort ved at åbne for markant flere B2B-segmenter, forklarer Casper Theilgaard, som i bureauet Co3 hjælper B2B virksomheder med at optimere deres digitale tilstedeværelse:

”Vi har længe oplevet Facebook som en rigtig fin kanal til annoncering for B2B virksomheder, men det er klart, at vi har kunnet være endnu mere målrettede på LinkedIn, hvilket har gjort, at nogle virksomheder har fokuseret mere på LinkedIn end Facebook.”

"Jeg det som en klar nødvendighed at bruge Facebook i sin annoncering som B2B virksomhed, da kanalen oftest har et større reach og bedre klikpriser end eksempelvis LinkedIn."

- Casper Theilgaard

Med de nye forbedrede muligheder for målretning mod eksempelvis beslutningstagere i virksomheder, bliver Facebook svær at komme udenom, vurderer han:

”Jeg ser det som en klar nødvendighed at bruge Facebook i sin annoncering som B2B virksomhed, da kanalen oftest har et større reach og bedre klikpriser end eksempelvis LinkedIn. Disse vil dog forventeligt stige i den kommende periode, så man skal naturligvis være opmærksom.”

De nye segmenter er Small business-to-business enterprise employees (10-200 medarbejdere) og Medium business-to-business enterprise employees (200-500 medarbejdere).

“Det havde selvfølgelig været endnu bedre, hvis segmenterne var lidt mindre og mere opdelt, men det kan vi håbe kommer senere. Det her er i hvert fald en god start,” siger Casper Theilgaard.

Sociale medier er vigtige for B2B'erne

Er du som B2B’er i tvivl om, hvorvidt det er vigtigt med en digital tilstedeværelse, så kan du kigge i B2B E-handelsanalysen for afklaring. Den viser, at søgemaskiner er den vigtigste kanal, når indkøbere skal finde en ny leverandør:

”Men sociale medier spiller også en vigtig rolle, så det minder meget om, hvordan almindelige forbrugere finder frem til nye netbutikker. Indkøberne er også mennesker og de er altså også på Facebook, og derfor er det selvfølgelig godt for B2B’erne, at det nu bliver nemmere at ramme de rette mennesker på det rette tidspunkt,” siger Andreas Børresen, der har B2B som kompetenceområde hos Digital Handel i Dansk Erhverv.

Han henviser til Ørnulf Johnsen fra det prisvindende bureau &Co, som er fortaler for, at man som B2B’er husker, at man markedsfører sig overfor mennesker – ikke virksomheder:

"Det, som vi oplever, og som er veldokumenteret, er, at det, som virker indenfor B2C – som emotionel kommunikation - også er meget effektivt indenfor B2B kommunikation."

Læs mere om Ørnulf Johnsens tanker i denne artikel.

Kontakt

Kommunikation

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent
Digital Handel

Andreas Børresen

Chefkonsulent