Gemt

”Vi bliver nødt til at uddanne flere med digitale kvalifikationer”

22. juni 2022

Virksomhedernes søgen efter medarbejdere med digitale evner er eksploderet på få år, viser en gennemgang af 600.000 jobannoncer. Det understreger behovet for flere virkelighedsrelevante studiepladser, lyder det fra Carsten Rose Lundberg fra Dansk Erhverv.  

Man skal ikke være Sherlock Holmes for at gennemskue, at virksomhederne i stigende grad efterspørger medarbejdere, der har digitale evner. Man kan nøjes med at være Watson - altså IBM’s kunstige intelligens Watson. 

Denne Watson har efter ønske fra CPHbusiness tygget sig gennem mere end 600.000 jobannoncer for at finde de ord og beskrivelser, som virksomhederne typisk bruger i deres jobopslag. 

Gennemgangen viser, at efterspørgslen efter digitale kompetencer er steget med over 50% siden 2019. 

”E-handlen buldrer frem, og online marketing nu næsten står for halvdelen af den total annonceomsætning i Danmark, og det smitter selvfølgelig af på, hvad virksomhederne efterspørger,” forklarer Carsten Rose Lundberg. 

"Der er simpelthen nødt til at blive oprettet nogle flere studiepladser, der kan skabe
fremtidens digitale arbejdskraft."

- Carsten Rose Lundberg

Watsons tal kommer næsten samtidig med Dansk Erhvervs undersøgelse, der viser, at hver fjerde studerende på landets e-handelsuddannelser er lovet job efter uddannelse. Det understreger virksomhedernes udfordring med at finde kvalificeret arbejdskraft med digitale evner, understreger Carsten Rose Lundberg.  

Han peger samtidig på en medlemsundersøgelse, som konkluderer, at 3 ud af 4 e-handlere når i mål med at ansætte medarbejdere inden for digital handel, men at det ofte kræver enten en mærkbar forlængelse af ansøgningsfristen eller en ændret stillingsbeskrivelse. Og at knap hver tiende har opgivet at ansætte medarbejdere, fordi der ikke har været kvalificerede ansøgere. 

”Vi gentager os selv, men det er nødvendigt, for der er simpelthen nødt til at blive oprettet nogle flere studiepladser, der kan skabe fremtidens digitale arbejdskraft. Behovet vil kun vokse – medmindre man tror, at kunderne vil stoppe med at handle digitalt eller se annoncer på Facebook, Instagram og lignende steder.” 

TOP 10: MEST EFTERSPURGTE DIGITAL MARKETING-VÆRKTØJER 

1 Målgruppe: 2.918 
2 Segment: 730 
3 API: 484 
4 Inbound: 384 
5 Outbound: 356 
6 Positionering: 257 
7 Linkbuilding: 172 
8 Go-to-market: 162 
9 BTB: 104 
10 Funnel: 95 

Flere pladser i stedet for at rykke rundt på pladser 

Den opgave vil CHPbusiness gerne påtage sig, forklarer Susanne Rievers, som er Områdechef på Copenhagen Business Academy.  

 ”På Cphbusiness vil vi gerne understøtte virksomhedernes behov for kompetente medarbejdere.  Det er erhvervsakademiernes opgave at uddanne til dansk erhvervsliv. Vi oplever, at der er behov for dimittender med digitale kompetencer indenfor e-handel.” 

"Vi så gerne, at man kunne skabe flere studiepladser
og ikke bare rykke rundt på dem."

- Carsten Rose Lundberg

CPHbusiness tilbyder blandt andet en professionsbacheloruddannelse i e-handel i Hillerød, og der er ifølge Carsten Rose Lundberg fint, at det bliver uddannet flere uden for de store byer: 

”Vi ved, at mange bliver i næromådet efter uddannelse, så det er godt for de lokale virksomheder. Problemet er, at CPHBusiness skal skære i antallet af pladser i København, hvis de åbner andre steder. Vi så gerne, at man kunne skabe flere studiepladser og ikke bare rykke rundt på dem.” 

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel
Kommunikation

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent