; ;
Gemt

Holder jeres webshops grønne budskaber vand?

09. maj 2022

Den grønne dagsorden er vigtig og de danske netbutikker vil meget gerne bidrage til den nødvendige omstilling. For at hjælpe virksomhederne vil Dansk Erhverv lave en liste med gode inspirationscases - men vi har brug for din hjælp. 

Vi hører fra mange medlemmer, at de har gode ”grønne” tiltag, men de holder alligevel igen med at fortælle om dem. Uvished om hvad man må sige og frygt for anklager om greenwashing er blandt årsagerne. 

De gode eksempler findes dog, og dem vil vi gerne anerkende og dele. Derfor kan du nu sende din netbutiks grønne tiltag til os.

Det kunne være, hvis I har implementeret  grønne tiltag som eksempelvis:

  • I tilbyder miljøvenlig transport/levering som en del af check-out flow
  • Kunden har mulighed for valg af mere miljøvenlig emballage
  • I benytter miljømærker eller andre grønne mærker i UX, eksempelvis shoppens filterfunktioner, interne søgemaskine (eksempelvis resultatlisten), grønne/klimavenlige produktalternativer (eksempelvis i recommendation engine) mv.
  • I tilbyder en co2 beregner integreret i shoppen eller viser co2 data på produkter
  • I anvender udvidede produktdetaljer indenfor eksempelvis sporbarhed eller beskriver særlige grønne hensyn i produktets transport/tilblivelse mv.
  • I anvender generet grønne budskaber eksempelvis indenfor klimakompensation, miljøtiltag, ”purpose” og bæredygtighed mv.
  • Andre implementerede tiltag som I selv kategoriserer/opfatter som som ”bæredygtige”, ”klimavenlige”, ”miljøvenlige” mm.

Send gerne en mail til Andreas Børresen på anbo@danskerhverv.dk med et link og en kort beskrivelse af, hvad I har implementeret på shoppen. Vi gennemgår udvalgte cases internt med en advokat med speciale i grøn markedsføring og en miljøfaglig konsulent.

Hvad får du ud af det?

Hvis jeres webshop udvælges, tager vi kontakt til jer efterfølgende. Vi kan ikke garantere, at vi når alle shops igennem – det afhænger af, hvor meget vi modtager. Vi kan dog garantere, at vi udvælger de bedste cases og kontakter de udvalgte direkte for at aftale en gennemgang. I får altså gennemgået jeres løsning af en række ekspeter og herefter kommer I med på vores inspirationsliste.

Husk i øvrigt, at Dansk Erhverv  d. 24. maj sætter fokus på netop dette område med et seminar

 

Kontakt

Digital Handel

Andreas Børresen

Chefkonsulent