Gemt

ABJ Rengøring må sige nej til ordrer for 2 mio. kr. årligt

30. marts 2022

Rengørings- og vinduespoleringsbranchen har stor mangel på arbejdskraft. ABJ Rengøring i Ikast må i øjeblikket sige nej til mange nye ordrer, fordi de ikke kan finde nye kolleger.

 

ABJ Rengøring i Ikast mangler 14 medarbejdere.

7 rengøringsassistenter, 3 vinduespudsere, 2 trappevaskere og 2 administrative medarbejdere.

Men i en tid, hvor både virksomheder og private i stor grad efterspørger rengøring og vinduespudsning, og hvor manglen på ledige hænder er rekordstor, er det vanskeligt at rekruttere nye medarbejdere.

Sådan har det været i rengøringsbranchen i de seneste 3-4 år, fortæller Tommy Møller, der er CEO i ABJ Rengøring i Ikast.

Siger nej til ordrer
ABJ Rengøring er et familieejet rengøringsfirma, der leverer rengøring, vinduespolering og service til erhverv, private og offentlige virksomheder. Virksomheden har 80 medarbejdere.

Men det er ikke nok til at følge med efterspørgslen på rengøring og vinduespolering.

Ifølge Tommy Møller må virksomheden sige nej til ordrer for 2 millioner kroner om året, fordi der mangler kvalificeret arbejdskraft. Det svarer til, at virksomheden siger nej til omkring 40 procent af alle nye ordrer.

”Vi får omkring 200 henvendelser om måneden på vinduespolering, men må sige nej til 150 af dem. Antallet er langt højere på rengøring, hvor vi siger nej til ordrer for 1,5 mio. kroner om året,” fortæller Tommy Møller.

ABJ Rengøring er derfor omhyggelig med at vælge, hvilke ordrer der bliver taget ind.

”Vi tager kun kunder ind, der har et regelmæssigt behov og er klar på at have en måneds opsigelse, og hvor der ikke er behov for aften- og weekendarbejde – for der har vi ganske enkelt ingen medarbejdere. Tidligere kunne vi tage mange ad hoc-opgaver, fx hovedrengøring af private hjem, men det gør vi ikke mere,” siger Tommy Møller.

Fast kundeskare
ABJ Rengørings medarbejdere er ansat på overenskomst. Og det er en af årsagerne til, at ABJ Rengøring har valgt at fokusere på erhvervskunder og offentlige kunder, mens der skæres ned på hjælp til private.

”Erhverv og kommuner er villige til at betale den pris, det koster at gøre brug af medarbejdere, der er ansat på overenskomst. Mange private kunder vil ikke betale 300 kroner i timen for at få gjort rent. Men det koster det at gøre brug af organiseret arbejdskraft,” siger Tommy Møller.

Rekruttering
Den måde, hvorpå ABJ Rengøring forsøger at rekruttere nye medarbejdere, er via Instagram og Facebook, hvor de viser, hvad de laver, og at de har et godt sammenhold.

Derudover spørger de eksempelvis løbende medarbejdere i de lokale supermarkeder, som virker som gode medarbejdere, om de kunne være interesserede i at gøre rent.

Han fortæller, at ABJ Rengøring ikke har svært ved at fastholde hverken medarbejdere eller kunder, men at det er vanskeligt at rekruttere nye kolleger.

”En af udfordringerne er, at potentielle nye medarbejdere kan tjene en højere løn som eksempelvis poder,” siger Tommy Møller, som ærgrer sig over manglen på arbejdskraft.

”Det betyder, at vores nuværende medarbejdere skal arbejde hårdere for at kunne følge med. De kører på 120-130 procent, men det kan de selvfølgelig ikke holde til i længden, så vi håber meget, at vi kan få nogle flere hænder ind,” siger Tommy Møller.

Læs også Dansk Erhvervs analyse af arbejdskraften i rengørings- og vinduespoleringsbranchen

Kontakt

Offentlig-privat samarbejde

Malene Jæpelt

Chefkonsulent
Medarbejderprofil