; ;
Gemt

Amazon havde taget de tunge drenge med på Børsen

Incubeta Maze-One havde sammen med Dansk Erhverv inviteret Amazon på Børsen for at gøre danske virksomheder klogere på gigantens tilbud.

22. november 2022

Incubeta Maze-One havde sammen med Dansk Erhverv inviteret Amazon på Børsen for at gøre danske virksomheder klogere på gigantens tilbud. Det er blevet mere interessant efter nylig ansættelse af en dansk Key Account Manager.

Det var en tætpakket Børssal, der dannede rammen for dagen, der blev budt velkommen af Niels Ralund, e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv:

”Vi skal blive klogere på Amazon og forretningsmulighederne med Amazon, og vi vil naturligvis i den sammenhæng stille relevante og også kritiske spørgsmål til repræsentanterne fra Amazon. Det handler nemlig om vilkårene for at gøre forretning med Amazon både i dansk og internationalt perspektiv.”

Med det var scenen sat for de tunge drenge fra deres europæiske afdeling.

Først foran talerpulten var Nadim Bousamra, General Manager for EU Marketplace Export, der lagde ud med en overordnet introduktion til Amazon som virksomhed og forretningstilgangen, der har været primus motor for mastodontens udvikling gennem årene..

imagelxl2j6.png

(Nadim Bousamra, General Manager for EU Marketplace Export)

Her fremlagde han tre hovedpunkter; ekstremt kundefokus, innovation og muligheden for at styrke tredjeparter, der har været med til at trække Amazon frem.

Dyk ned i vores Amazon-univers her - for medlemmer ->>

Amazon i Norden

Så var det Head of Marketplace i Sverige, Andreas Ballers, tur til at indtage scenen. Hans fokus var mere snævert, nemlig det nordiske marked med udgangspunkt i deres erfaringer og udvikling i vores naboland.

En af de centrale konklusioner, som Amazon er kommet til i Sverige, er, at det er nødvendigt at være så tæt på kunden som muligt. Det skal være nemt, bekvemt og ikke mindst hurtigt. Derfor har de også oprettet tredjepartslagre og lanceret deres Prime-løsning for at have forretningen tættere på deres kunder.

DSC08772.jpg

(Andreas Baller, Head of Marketplace for Sverige)

Et af deres nyeste tiltag i Norden har været ansættelsen af en dansk Key Account Manager, Ida Nixon, så danske virksomheder kan få rådgivning på dansk.

Han fortalte om de fordele, der er for danske virksomheder ved at sælge på Amazon, især på det svenske og tyske marked. Han slog dog fast, at det ikke bare er en nem løsning. Man skal lægge kræfter i det og sætte sig grundigt ind i tingene, inden man bare hopper på platformen, hvis man skal få succes med det.

Hjælp at hente

Ulrik Grevenkop-Castenskiold, Managing Director hos Incubeta Marketplace, rundede dagen af med cases, tal og de forskellige muligheder, som tredjepartssælgere har på Amazon.

Hvilke overvejelser, virksomheder skal gøre sig, hvis de vil i gang på platformen. Skal de have en vendor eller seller account? Hvad med brands? Hvordan skal virksomheders tilgang til lager være?

image8ny3n.png

(Ulrik Grevenkop-Castenskiold, Managing Director hos Incubeta Marketplace)

Efter en pause, lidt netværksarbejde og en snack eller to, gik paneldebatten i gang. Den kan du læse mere om her.

Kontakt

Digital Handel

Jens Wedenborg

Chefkonsulent