; ;
Gemt

Black Friday/Week tangerer nok sidste års rekord

25. november 2022

De første meldinger på selve Black Friday viser, at forbrugerne går målrettet efter de gode tilbud, og det kan nå samme niveau som sidste års rekord. Tallene dækker dog over forskellige oplevelser alt efter butik og produkter.

Forretningernes tilbud på Black Friday er efterhånden spredt ud over den sidste uge af november, hvis ikke hele måneden. Trods dalende forbrugertillid, så har kunderne svunget Dankort og mobiltelefon flittigt i butikkerne – ikke mindst i ugen op til Black Friday.

Dansk Erhvervs analyser har indikeret en god Black Friday, når vi spurgte kunderne, mens butikkerne har været lidt mere forbeholdne i deres forventninger. De første meldinger på selve fredagen peger også lidt i hver sin retning.

MobilePay har allerede haft et forrygende år med op mod 40% vækst i markedsandel på onlinebetalinger, men når den generelle vækst modregnes, så er der alene for Black Week frem til og med onsdag tale om cirka 4% flere betalinger, der dog i gennemsnit er lidt mindre end i 2021.

Den samme tendens gælder for de første fem timer af fredagen, hvor der blev betalt med MobilePay Online 41.986 gange mod 40.473 gange i samme tidsrum i 2021. Det er en vækst på 3,74% i antal betalinger. Betalingerne var i snit lidt mindre i år, så et samlet salg på 32 mio. kr. i løbet af de fem timer mod 33 mio. kr. sidste år, et fald på 3,5%.

Fra betalingsudbyderen QuickPay lyder meldingen på et Black Week/Black Friday salg på niveau med 2021.

Hos DanDomain, der hoster godt 6000 netbutikker, vurderer salgschef Anders Eiler fredag formiddag, at ugen har været på niveau med sidste år, mens Black Friday ligger under 2021.

”De første dage på ugen var på samme niveau som sidste år. Nu har vi en langsom start på selve Black Friday med en omsætning, der er 20% under 2021, og antallet af ordrer ligger 14% under sidste år. ”

E-handelsdirektør Niels Ralund, Dansk Erhverv, noterer sig, at der endnu ikke er et entydigt billede af, hvor Black Friday lander:

”Vi har allerede i undersøgelserne op til denne uge oplevet meget forskellige meldinger. Jeg er ukuelig optimist, så jeg hæfter mig ved, at kunderne handler flittigt. De er målrettede og går efter de gode tilbud, som så i vid udstrækning kan bruges til julegaver. Jeg fornemmer, at det i år gælder for eksempelvis legetøj. Men efter et par år med rekordomsætning for især netbutikkerne, så bliver det en blandet oplevelse i år. Enkelte brancher er tættere på gråd end på smil, men generelt tror jeg på en god Black Friday”.

En af dem, der allerede smiler bredt, er Dennis Drejer, stifter af hobbybutikken Rito:

”Black Friday ser spændende og vild ud som altid. Prognoserne har ikke tegnet godt hele året, hvor der har være tilbagegang for første gang nogensinde på tværs af e-handelssektoren. Men alligevel er Black Week stukket helt af. Vi forventer at håndtere op imod 5.000 ordrer alene fredag, hvilket er mange gange en normal dags antal ordrer.”

Tempoet øges  

Efter den beherskede start viser meldingerne frem mod frokosttid, at der er kommet endnu mere gang i handlen på Black Friday. 

”Umiddelbart tyder udviklingen på, at danskerne har sovet i nat, da de har udnyttet de gode tilbud hele ugen. Men nu er de vågne, og frem mod kl. 12.00 ser vi en stigning i køb online med en vækst på 16% i antallet af køb, mens væksten i kroner er på 12%”, lyder det fra Lars Green fra MobilePay online. 

Samlet har MobilePay online kl. 12:00 gennemført 388.000 køb svarende til 280 mio. kroner mod 330.000 køb og 247 mio. kroner i 2021.  

Udsigterne til en ny rekord ligger lige for, hvis de sidste 12 timer af fredagen fortsætter i samme tempo. 

”Vi har passeret 1,535 milliarder kroner for hele ugen med 2,43 millioner transaktioner mandag til fredag kl. 12.00 I 2021 var totalen 1,621 milliarder kroner og 2,45 millioner transaktioner mandag til fredag 23:59,” lyder det fra Lars Green, MobilePay. 

Figur 1 Omsætning Black Week hos MobilePay til kl. 12:00 25/11-22 

Quickpay har også opdateret deres registrerede antal transaktioner fra midnat til 11:00 på fredagen, og her ligger man på niveau med 2021. 

"Det er en fin start på Black Friday 2022, hvor vi ikke ser den frygtede nedgang i transaktioner ift sidste år. Så tallene forudsiger at webshops får en lige så god Black Friday i 2022 som de gjorde i 2021, hvilket må være positivt, når mange havde frygtet en generel nedgang i salget," lyder det fra Mark Eskelund, QuickPay. 

Black Week på vej mod rekord 

Dansk Erhverv Digital Handel har løbende været i kontakt med en lang række detailvirksomheder om deres oplevelse af Black Week/Friday. 

“Forbrugerne kommer, når der er penge at spare”, lød den klare konstatering fra indehaver af LirumLarumLeg, Anja Lützen, da hun i TV2 News kunne berette om en god Black Week. 

”Det tegner til en rigtig god Black Week og Friday. De fleste virksomheder, jeg har talt med melder om salg for Black Week på niveau med rekordåret 2021, og der er flere, som har udsigt til at overhale salget fra sidste år,” fortæller Niels Ralund. 

Dansk Erhverv vurderer, at der i løbet af Black Week sidste år blev solgt for mere end 3,2 mia. kr. på nettet. Hvis udviklingen holder stik, så vil forbrugernes købelyst faktisk slå omsætningen fra sidste år. Det vil være flot." 

Det er ikke kun på nettet, at Black Week kører godt. Meldinger fra butikker med onlinesalg samt “Klik og Hent peger på, at mange bestiller varen online, og derefter henter den selv i butikken. 

Læs mere om:

Black Week stærkere fra start end sidste år

Overraskelse på vej? Forbrugerne gør klar til stor Black Friday

 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Digital Handel

Henrik Theil

Chefkonsulent