{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
25. april 2023
I august 2022 løftede Miljømærkning Danmark sløret for planerne om et Svanemærke for e-handelstransportører, og nu kan transportvirksomhederne begynde at søge om det nye mærke. Det skriver organisationen på sin hjemmeside, hvor man også kan se, hvilke krav man skal leve op til for at få det nye mærke.
Kravene er blandt andet, at
Da de første planer om mærket blev luftet, anbefalede Dansk Erhverv, at man brugte de eksisterende europæiske krav i stedet for at opfinde nye krav.
”Det mener vi stadig, da der er risiko for, at forskellige krav til flere forskellige mærker kan forvirre både virksomheder og forbrugere,” siger Andreas Børresen, som er chefkonsulent i Dansk Erhverv og blandt andet arbejder med bæredygtighed i e-handel.
”Vi er også undrende overfor, at virksomhederne ikke må love dag-til-dag-levering, hvis de ønsker det nye Svanemærke. Der kan jo eksempelvis være set-ups med dag-til-dag-levering fra lokale butikker med mere miljøvenlige transport som cykel og elbil.”
Hvis virksomhederne ønsker det nye mærke, skal de være bevidste om, at forbrugerne sandsynligvis ikke vil være med til at betale for eventuelle meromkostninger. E-handelsanalysen viser nemlig, at forbrugernes villighed til at betale ekstra for klimavenlig levering ikke er stor- og hvis de vil, er det ikke mange penge, de er klar til at hive op af lommen.
På den positive side kan det nye mærke måske inspirere nogle virksomheder:
”Virksomhederne er allerede godt i gang med grønne tiltag, og de kan formentlig bruge kravene, som Miljømærkning Danmark opstiller, som rettesnore eller inspiration til yderligere initiativer.”