Gemt

Nu kan e-handelstransportører søge om Svanemærket

25. april 2023

Det nye Svanemærke skal gøre det lettere for forbrugerne at vælge klimavenlig levering, når de handler online. Dansk Erhverv tvivler på, at forbrugerne vil betale eventuelle omkostninger, men vurderer, at det nye mærke kan inspirere virksomhederne.  

I august 2022 løftede Miljømærkning Danmark sløret for planerne om et Svanemærke for e-handelstransportører, og nu kan transportvirksomhederne begynde at søge om det nye mærke. Det skriver organisationen på sin hjemmeside, hvor man også kan se, hvilke krav man skal leve op til for at få det nye mærke.  

Kravene er blandt andet, at  

  • Virksomhederne sikrer at en vis andel af den eksisterende vognpark kører på el, brint eller biogas (fornybar energi) – og at andelen øges ved nyindkøb. 
  • Minimum 40 % af det samlede energiforbrug i e-handelstransportnetværket skal komme fra fornybar energi. Denne andel øges til minimum 55 % fra 1/1-25. De fornybare brændstoffer må ikke indeholde palmeolie eller biprodukter herfra. 
  • Vilkårene i ansættelseskontrakter er på niveau med nationale overenskomster indenfor området. 
  • Forbud mod at love dag-til-dag-leveringer ved check-out i webbutikken. 

Gør det simpelt 

Da de første planer om mærket blev luftet, anbefalede Dansk Erhverv, at man brugte de eksisterende europæiske krav i stedet for at opfinde nye krav 

”Det mener vi stadig, da der er risiko for, at forskellige krav til flere forskellige mærker kan forvirre både virksomheder og forbrugere,” siger Andreas Børresen, som er chefkonsulent i Dansk Erhverv og blandt andet arbejder med bæredygtighed i e-handel. 

”Vi er også undrende overfor, at virksomhederne ikke må love dag-til-dag-levering, hvis de ønsker det nye Svanemærke. Der kan jo eksempelvis være set-ups med dag-til-dag-levering fra lokale butikker med mere miljøvenlige transport som cykel og elbil.”  

Vil kunderne betale? 

Hvis virksomhederne ønsker det nye mærke, skal de være bevidste om, at forbrugerne sandsynligvis ikke vil være med til at betale for eventuelle meromkostninger. E-handelsanalysen viser nemlig, at forbrugernes villighed til at betale ekstra for klimavenlig levering ikke er stor- og hvis de vil, er det ikke mange penge, de er klar til at hive op af lommen.  

På den positive side kan det nye mærke måske inspirere nogle virksomheder: 

”Virksomhederne er allerede godt i gang med grønne tiltag, og de kan formentlig bruge kravene, som Miljømærkning Danmark opstiller, som rettesnore eller inspiration til yderligere initiativer.”  

Kontakt

Digital Handel

Andreas Børresen

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent