Gemt

10 markedsføringsråd – Sådan undgår du at markedsføre alkohol over for børn og unge.

11. august 2023

Om lidt er der studiestartlandets gymnasier og handelsskoler med intro-forløb og en masse fester. I den forbindelse er det vigtigt, at I tager ansvar for, at der ikke markedsføres alkohol over for de unge. Alkoholreklamenævnet har samlet 10 markedsføringsråd

 

Det er i strid med reglerne at markedsføre alkohol målrettet elever på gymnasier, handelsskoler og andre ungdomsuddannelsessteder. Det betyder bl.a., at det er forbudt at markedsføre alkohol målrettet de mange nye elever i forbindelse med studiestart.

Alkoholreklamenævnet har samlet 10 markedsføringsråd - Sådan undgår du at markedsføre alkohol over for børn og unge, som giver vejledning til, hvordan I kan være behjælpelige med at beskytte børn og unge.

  1. Markedsføring af alkohol må ikke rettes mod elever på gymnasier, handelsskoler mv. Heller ikke selvom det er angivet, at markedsføringen er for 18+.

  2. Markedsføring af alkohol må aldrig ske på selve gymnasierne, handelsskolerne mv.

  3. Markedsføring må ikke vise indtagelse af alkohol på gymnasier, handelsskoler mv. Uanset hvor markedsføringen sker.

  4. Markedsføring af alkohol må ikke kædes sammen med studenter, fx studenterhuer.

  5. Markedsføring må ikke vise indtagelse af alkohol på gymnasier, handelsskoler eller universiteter. Uanset hvor markedsføringen sker.

  6. Erhvervsdrivende må ikke uddele fribilletter til drinks mv. på gymnasier, handelsskoler mv. Erhvervsdrivende må heller ikke få elever eller studerende til at forestå deres markedsføring på gymnasier, handelsskoler mv.

  7. Erhvervsdrivende må ikke markedsføre alkohol på platforme, fx Facebook, som tilhører et gymnasie, handelsskole eller dennes festudvalg.

  8. Udtryk som "Fri bar", "Happy hour", "Vi har studievenlige barpriser" eller "Drinks til nyudklækkede studenter" må ikke målrettes elever på gymnasier, handelsskoler mv.

  9. Benyt ikke billeder af elever eller andre unge i alkoholmarkedsføring - personer, der bruges ved markedsføring af alkohol, skal være mindst 25 år.

  10. Benyt ikke billeder, figurer, animationer, dukker, skuespillere mv. fra eksisterende børneuniverser ved markedsføring af alkohol.

Markedsføring, der ikke er i overensstemmelse med de 10 markedsføringsråd, kan være i strid med Alkoholreklamenævnets retningslinjer for markedsføring af alkohol og ulovlig og strafbar efter markedsføringslovens § 11, stk. 2.

Til orientering fremsendes nedenstående til landets gymnasier mv. i dag og i morgen, for at gøre dem opmærksom på, hvordan de kan være behjælpelige med at undgå markedsføring af alkohol over for deres elever.

Kontakt

Handel

Martin Jørgensen

Advokat & Fagchef for Markedsføringsret
Medarbejderprofil