Gemt

Danske forbrugere er Europas SoMe-konger

22. august 2023

9 ud af 10 danskere bruger sociale medier. Det gør dem til Europas mest sociale-medier-forbrugende forbrugere – og det ved de danske netbutikker godt.  

Er du ikke på Facebook, Instagram eller et andet socialt medie? 

Så tilhører du i den grad en sjælden race i Danmark. 

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at ni ud af ti borgere brugte sociale medier i starten af 2023. Det er en lille stigning fra 2022, og danskerne er dermed den befolkningsgruppe i Europa, hvor flest er på sociale medier. Gennemsnittet i Europa er 58 procent. 

Det mest udbredte sociale medie er stadig Facebook, som 84 procent af brugerne benytter. Hernæst kommer Instagram og Snapchat med henholdsvis 56 og 45 procent. 

Mere end hver tredje følger virksomheder på sociale medier 

Når danskerne logger på eksempelvis Facebook er det ikke kun for at se, hvad tidligere skolekammerater render og laver. Dansk Erhvervs E-handelsanalyse fra april viser, at godt hver tredje forbruger følger virksomheder og influencers på sociale medier for inspiration og gode tilbud. 

Tallene kommer formentlig ikke som det store chok for de danske netbutikker. Langt de fleste har i hvert fald en tilstedeværelse på sociale medier. En medlemsundersøgelse fra primo 2023 viser eksempelvis, at 87 procent af netbutikkerne er på Facebook, og ud af disse forventer knap hver fjerde at skrue op for deres marketingindsats i løbet af 2023. Instagram bruges af 75 procent, mens knap hvert fjerde medlem i undersøgelsen har en profil på TikTok. 

”Tallene harmonerer ganske fint og viser tydeligt, at de danske virksomheder ikke mener, at man kan komme udenom de sociale medier – hvilket tallene fra Danmarks Statistik underbygger,” siger Mathilde Møller, som er konsulent i Dansk Erhverv, hvor hun blandt andet arbejder med sociale medier. 

Har du brug for inspiration, viden og tal om sociale medier og marketing, så finder du rigeligt af det på vores tema-side 

Kontakt

Digital Handel

Mathilde Møller

Konsulent