Gemt

Nyt EU-direktiv: Virksomheder skal være opmærksomme på kommende krav til opladningspunkter

20. december 2023

I denne måned landede en politisk aftale i EU om et nyt bygningsdirektiv. Det nye direktiv vil ikke kun stille krav til selve bygningernes energiforbrug, men også fremme bæredygtig mobilitet gennem krav til bl.a. opladningspunkter til elbiler i forbindelse med nye byggerier og renoveringer.   

Når der for fremtiden i EU skal bygges nyt eller ældre bygninger skal renoveres, stilles der med det nye Bygningsdirektiv strengere krav til energieffektiviteten. Målet er, at bygningers energiforbrug skal reduceres. Der stilles dog ikke kun krav til f.eks. solceller og bedre isolering. Med det nye direktiv øges det europæiske fokus på også at fremme en mere bæredygtig mobilitet og stiller krav til at forbedre ladeinfrastrukturen i forbindelse med både beboelses- og erhvervsejendomme.  

Bygningsdirektivet vil blandt andet: 

  • Fremme bæredygtig mobilitet gennem krav til for-kabling, opladningspunkter til elektriske køretøjer og cykelparkering, herunder ladcykler. 
  • Skærpe krav til antallet af opladningspunkter for både beboelses- og erhvervsbyggeri. 
  • Stille krav til at opladningspunkter skal muliggøre ”smart charging” og, hvor det er relevant, tovejsopladning. 


Disse krav vil få betydning for en lang række byggerier, der for fremtiden skal sikre mulighed for at kunne oplade sin elbil. Det er vigtigt for virksomheder at være opmærksomme på disse nye krav og forberede sig på de kommende ændringer.

Det er muligt at læse mere i EU-Kommissionens pressemeddelelse her: 
New rules to boost energy performance of buildings

Det mener Dansk Erhverv:
Det er positivt, at EU med de nye ambitiøse krav slår fast at elektrificering af den lette transport skal understøttes yderligere. Dansk Erhverv mener dog, at man lovgivningsmæssigt skal være forsigtig med at stille alt for rigide krav til f.eks. antallet af ladestandere. Det er vigtigt, at vi i Danmark og EU får skabt en effektiv ladeinfrastruktur, men der bør være en vis grad af fleksibilitet i de krav der stilles. Muligheden for opladning skal, så vidt muligt, hænge sammen med de forskellige ladebehov. 

Hvad sker der nu? 
Aftalen kræver nu formel vedtagelse af Europa-Parlamentet og Rådet, hvorefter den nye lovgivning vil blive offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende og træde i kraft. Parlamentets industri- og energiudvalg (ITRE) har planlagt afstemning om lovgivningen d. 23. januar, hvor der også forventes at være et samlet, lovbehandlet overblik fra EU. Dansk Erhverv følger processen. 

Kontakt

Transport

Mie Holbech Gustavsen

Erhvervspolitisk konsulent