; ;
Gemt

Julehandlen overlevede trods faldende ordrestørrelse

05. januar 2023

Forbrugernes købslyst startede måneden lidt svagt, men fik medvind i midten af december før den dykkede en del i månedens sidste uge. Det viser data, som s360 har leveret til Dansk Erhverv.

 

Ligesom resten af 2022 var december måned en svingende oplevelse for de danske e-handelsvirksomheder. De første to uger pegede på et fald over hele linjen, både i sessioner, transaktioner og omsætning, mens den tredje uge (50) lå på samme niveau som i 2021.

Overordnet set lå december under niveauet i 2021, hvor det gik værst ud over omsætningen.

image4fv9e.png

Det var altså en blandet landhandel, hvor forbrugernes aktiviteter både gik op og ned sammenlignet med 2021. Der var dog et markant fald i indkøb i dagene mellem jul og nytår, og det kunne mærkes på omsætningen.

”Ser vi overordnet på december og julehandlen på nettet, må jeg sige, at det ser ud til, at webbutikkerne er kommet bedre igennem perioden, end jeg på et tidspunkt frygtede. Uge 52 har trukket voldsomt ned på de ellers rimeligt pæne tal. Det er svært at sige, hvad det skyldes, men 2. juledag faldt i år på en mandag og ikke på en søndag som sidste år, og det har i alle tilfælde haft en vis indflydelse, ” udtaler Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

En klassisk rutsjebanetur

Efter en sløv start i kølvandet på Black Friday/Week fandt danskerne købelysten frem igen i uge 50 og 51. Her lå førstnævnte på niveau med 2021 ift. sessioner, transaktioner og omsætning – indeks 100 på alle tre punkter.

De sidste to uger fulgte samme formel med stigning og fald, dog med omvendt rækkefølge.

I Uge 51 oplevede både transaktioner og omsætning et højere niveau end i 2021 på henholdsvis indeks 115 og 110, mens det hele tog et dyk i uge 52. Her var der et fald i antallet af sessioner (indeks 85), transaktioner (indeks 75) og omsætning (indeks 70).

imagehtmbo.png

(Graferne viser indekstal, og dermed den procentvise udvikling for en række metrikker i forhold til samme uge sidste år.)

”Helt generelt ligner det at der har været en ændret forbrugeradfærd i november og december sammenlignet med sidste år. Forbrugerne har i endnu højere grad end tidligere handlet julegaverne i de perioder hvor E-commerce virksomhederne har kørt med de bedste tilbud” siger Mathias Hillerup, CTO hos s360.

Den mindre ordrestørrelse er også noget, som Niels Ralund har bidt mærke i:

”Det mest markante i tallene er nok omsætningsfaldet, som primært skyldes en faldende ordrestørrelse. Det er en klar tendens, at forbrugerne putter lidt færre varer, og som den nok væsentligste faktor, lidt billigere varer i kurven.”

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil