Gemt

Dansk Erhvervs E-indeks: April blev en rutsjebanetur for dansk e-handel

02. maj 2023

Der var kæmpe udsving i danskernes købelyst på nettet i april, hvor forbruget samlet set skuffede en smule, lyder det fra Dansk Erhverv. 

Det startede skidt. Så gik det vildt godt. Og så sluttede det halvskidt.  

Så kort kan april måned beskrives, når man tager e-handelsbrillerne på og kigger på Dansk Erhvervs E-indeks for april.  

Samlet set endte sessioner, transaktioner og omsætning på henholdsvis indeks 100, 95 og 95. 

Og det er en smule skuffende, vurderer e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund: 

”Ja, det må vi sige. E-indekset fra marts blæste lidt optimisme ind i os, og i marts svarede forbrugerne også, at de forventede at skrue op for forbruget, så det er lidt skuffende, at forbruget ikke var større i april.” 

Vilde udsving  

Ser vi på de enkelte uger, bliver tallene lidt mere interessante. De viser nemlig store udsving.  

Marts sluttede skidt, og det fortsatte lidt ind i april, hvor uge 14 viste indeks 80 for transaktioner og indeks 85 for omsætning. I ugen efter eksploderede salget med indeks 140 for omsætning og 130 for transaktioner. 

Uge 16 var der igen fald i både sessioner, transaktioner og omsætning, mens uge 17 viste en positiv stigning med indeks 105 for sessioner samt 95 for både transaktioner og omsætning: 

"Påskeugen specifikt har haft en lille fremgang sammenlignet med påsken sidste år. Udsving i graferne skyldes forskydninger i helligdage, da samme uger gøres op mod hinanden. Derudover kan vi se, at vertikaler som f.eks. Have, Outdoor/Sport, Bolig/Interiør og Børn/Legetøj har klaret sig godt påsken i år. Men det er ikke tilfældet for alle vertikaler som indgår i s360 Shopping Index,” forklarer Anne Lund Kristiansen, Senior Director & Head of Tech Solutions, s360  

Bag om tallene

s360 Shopping Index bygger på data fra et bredt udsnit af danske e-handelsvirksomheder. Det udregnes for hvert eneste virksomhed og hver enkelt metrik ved at se på deres performance sammenlignet med samme uge sidste år. Herefter tages gennemsnittet på tværs af alle virksomhederne. Dataen er dermed normaliseret, således at ingen virksomheder vægter højere end andre. Endvidere benyttes et trimmet gennemsnit ved at fjerne outliers.

Graferne viser indekstal, og dermed den procentvise udvikling for en række metrikker i forhold til samme uge sidste år. Indexet kan give et indblik i trends og udvikling over tid, men kan ikke benyttes til at beskrive den absolutte udvikling i de udvalgte metrikker eller anvendes som en endegyldig sandhed.

Data er rundet op/ned til nærmeste 5%.

Brancher

Alle de medtagne virksomheder er danske e-handelsvirksomheder med B2C som hovedfokus, enten pureplayers eller omnichannel-spillere. De opererer på tværs af kategorier og industrier. De er endvidere meget forskellige i modenhed og geografisk placering.

Virksomhedsstørrelser

Der er en bred repræsentation af virksomhedsstørrelser helt fra 10-20 ansatte og op til +1.000 ansatte.

Fordelingen indenrigs/udenlands

I de tal, som er vist, er der udelukkende benyttet data fra virksomhedernes danske hjemmesider(.dk).

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent