Gemt

Flot Singles Day løfter forventningerne til Black Friday

21. november 2023

Singles Day-salget salget voksede i forhold til sidste år. Det lover godt for Black Friday-salget, mener Dansk Erhverv. 


Er der en artig Singles Day overraskelse på vej? 
 

Det spørgsmål stillede vi, efter E-handelsanalysen viste, at rekordmange forbrugere var klar til at handle på Singles Day. 

Nu viser tal fra det digitale marketingbureau web2medias e-commerce-barometer, der bygger på data fra et bredt udsnit af danske Web2Media-kunder, at overraskelsen faktisk indtraf. I hvert fald lå omsætningen på dagen i indeks 102 sammenlignet med 2022: 

”Det er ganske pænt, når vi tager den generelle forbruger-forsigtighed i betragtning, for vi har jo i store dele af året ligget med en omsætning på omkring indeks 90. Fremgangen viser, at forbrugerne ikke har glemt at shoppe, når der er gode tilbud. Det lover godt for Black Friday,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. 

Selvom omsætningen steg i forhold til sidste år, går e-handelsdirektøren dog ikke rundt med hænderne over hovedet. Det skyldes, at købsintentionen i år var vokset markant fra sidste år og fordoblet i forhold til 2021:  

”Derfor havde vi også håbet på lidt mere fremgang i omsætningen. Så vi er glade, men ikke ekstatiske.” 

Black Friday suger kunderne til sig 

Data fra web2media bekræfter, at købsintentionen har været lidt højere end de reelle køb.   

”Selvom research (sessions) indekset er vækstet, så er omsætningen stort set på niveau med sidste år,” forklarer Allan B. Jørgensen, stifter og partner i web2media.  
 
Ifølge Niels Ralund betyder det dog ikke nødvendigvis, at forbrugerne har opgivet at shoppe. Han peger på, at Singles Day i forhold til Black Friday ikke er stor for netbutikkerne. Faktisk var det blot hver femte butik, der kørte med tilbud i år: 

”Særligt i år tror jeg, at mange netbutikker har valgt at spare marketingkrudtet til Black Friday, som jo også er yderligere udvidet i år. Det har formentlig betydet, at en del Singles Day-tilbud og marketing er druknet i Black Friday-kampagner, og at nogle forbrugere derfor har udskudt deres køb til Black Friday.” 

”Jeg tager ja-hatten på, og siger, at Singles Day har været fin, og at den af flere grunde har været en god optakt til Black Friday,” slutter e-handelsdirektøren. 

Om tallene

Web2Medias e-commerce-barometer bygger på data fra et bredt udsnit af danske Web2Media-kunder. Udviklingen i forhold til sidste år udregnes måned for måned med et vægtet gennemsnit, hvilket gør, at ingen virksomheder vægter højere end andre. Derudover er outliers fjernet, hvilket giver et trimmet gennemsnit, som kan bruges til at vise tendenser i udviklingen.

Brancher

Alle de medtagne virksomheder er danske B2C e-handelsvirksomheder, enten pureplayers eller omnichannel-spillere. Der er en blanding af brancher med alt fra sport, elektronik til bolig, bøger og legetøj.  

Virksomhedsstørrelser
I indekset indgår virksomheder fra 5 til +1000 ansatte.

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent