Gemt

Dansk e-handel står stille: Både kurvstørrelsen og kundernes købsforventninger skuffer i ny analyse

24. oktober 2023

 

Kunderne har i stor stil droppet de store køb på nettet, de bruger færre penge pr. handel og de har ikke planer om at ændre det. Det viser ny analyse, som bekymrer Dansk Erhvervs e-handelsdirektør.

Log ind og hent E-handelsanalysen nederst på siden

Særligt to ting springer i øjnene på Niels Ralund, når han læser E-handelsanalysen for september 2023. Og ingen af dem er for noget godt.

Analysen viser nemlig, at kurvstørrelsen er markant lavere end normalt, og det samme er forbrugernes forventninger til, hvor meget de vil handle online i de kommende 12 måneder.

Grafik: Gennemsnitskøb fordelt på varekategorier

”Det er en ganske uheldig kombination, og jeg forstår godt, hvis det bekymrer mange netbutikker, som jo samtidig kæmper med høje omkostninger.”

Grafik: Forbrugernes forventninger til deres e-handelsforbrug de kommende 12 måneder

Væksten vil vende tilbage

Det er anden måned i træk, hvor kundernes forventninger skuffer, og vi har generelt haft flere halvdystre analyser de seneste måneder. Har e-handlen toppet?

”Jeg forstår godt spørgsmålet, for der er ikke meget, som puster optimisme ind i dansk e-handel lige nu. Men jeg er også helt overbevist om, at væksten vil vende tilbage. Det vi ser nu, er ikke et fravalg af netbutikker, men et generelt fravalg af at bruge penge for Hr. og Fru Danmark.

Hermann Haraldsson fra Boozt sagde til E-handelskonferencen, at han forventer en e-handelsvækst på 7-10 procent de kommende år. Er du enig?

”Det er svært at sætte præcise tal på, men jeg er enig i, at væksten vil vende tilbage. Når jeg taler med vores medlemmer, så siger mange af dem, at de forventer, at væksten vender tilbage i slutningen af 2024, og det lyder i mine ører ganske plausibelt.”

Forbrugertilliden vokser en smule

Skal man finde lidt suppe i hårene, skal man kigge mod de nyeste målinger af forbrugertilliden. Netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik viser, at forbrugertilliden var -11,8 i oktober. Det er en anelse bedre end i september, hvor forbrugertilliden var -13. Og det er markant bedre end lavpunktet i oktober sidste år, hvor forbrugertilliden var på -37.

”Det er gode nyheder op til den vigtige Black Friday og julehandel, som årets vigtigste måneder for e-handlen,” siger Niels Ralund.

Log ind for at hente E-handelsanalysen

 

 

 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent