; ;
Gemt

Boozt-topchef forudser store omvæltninger: E-handlen overhaler den fysiske handel om syv år

12. oktober 2023

Onlinehandlen vil vokse markant de kommende år og overhale den fysiske detailhandel i 2030, men mange netbutikker vil alligevel ikke overleve. Det var budskabet, da Hermann Haraldsson fra Boozt indtog scenen til Dansk Erhvervs E-handelskonference.  

Vi er midt i nogle skelsættende år, som for alvor vil ændre detailhandlen. Det mener i hvert fald topchefen for e-handelsgiganten Boozt, Hermann Haraldsson. Og udviklingen vil få alvorlige konsekvenser for mange virksomheder, forklarede han på E-handelskonferencen: 

”Efter de gyldne tider under coronakrisen står vi nu i en helt anden tid med økonomisk pres. Mange netbutikker, som ikke kan løbe økonomisk rundt, vil blive nødt til at dreje nøglen om i den kommende tid, fordi det ikke er lige så nemt og billigt at få investeringer.” 

Forventer vækst 
Boozt’ topchef havde dog ikke kun dystre forudsigelser med på scenen. Han vurderer nemlig også, at e-handlen vil vokse markant i de kommende år: 

”Jeg tror på, at vi vil se en generel vækst på 7-10 procent de kommende år, og i 2030, tror jeg, at e-handlen vil overhale den fysiske detailhandel. Så det er virkelig interessante tider i øjeblikket og i fremtiden.” 

Lad dig ikke forblænde 
Georg Faisst er Managing Director, Region North for virksomheden PVH, der blandt andet ejer mærkerne Calvin Klein og Tommy Hilfiger, og så er han helt enig med Hermann Haraldsson: E-handlen og detailhandlen generelt står midt i enorm interessant tid. Det skyldes også, at virksomhederne skal forholde til et væld af nye salgskanaler: 

”Vi har aldrig haft så mange kanaler som nu, men vi skal samtidig sørge for at give kunderne en ensartet oplevelse på tværs. Det stiller store krav, men gør det også meget interessant.” 

Som virksomhed er det også interessant, at kanalerne kan bruges til forskellige ting, pointerede han: 

”For os er kanalerne interessante på forskellige måder. Engros giver os mulighed for at konkurrere på pris, e-handel giver os en masse data, mens de fysiske butikker kan være med til at styrke brandet.”  

Man skal dog ikke lade sig forblænde af alle de mange kanaler, mener han: ”Det vigtige er ikke at fokusere på kanalen. Det vigtige er at fokusere på kunderne behov og så bruge de kanaler, man kan for at komme ud med de rigtige budskaber.” 

Helt enig, lød det fra Hermann Haraldsson: 
”Det er nemt at lade sig forblænde, når man taler om alle kanalerne, men den primære er opgave er at forstå kunderne for at klare sig. Lige nu er der stort fokus på økonomi hos kunderne, så det skal vi være skarpe på.”  

Vi skal tilbage til de gode dyder med fokus godt købmandskab 
Selvom Boozt-topchefen vurderer, at mange netbutikker vil dreje nøglen om, så forudser han også, at mange nye vil komme til. 

”Selvom kunderne er opmærksomme på økonomien, så er det i mine øjne helt oplagt at åbne en netbutik nu, fordi kunderne efter corona er blevet vænnet til, at man kan få alt online. Min opfordring vil bare være, at man holder et stort fokus på købmandskabet. Det er lidt blevet glemt.” 
 
 
 

Fik du læst?

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent