Gemt

Carlsberg erkender: Måske var vi lidt naive, da vi tænkte, at det var let at drive e-handel

24. oktober 2023

Carlsberg er ikke bare Carlsberg, men en enorm global forretning med 140 brands og 600-700 sub-brands og tilstedeværelse på omtrent 150 markeder. Derfor er det heller ikke ligetil at implementere en e-handelsløsning, der passer til det hele, for de personlige relationer betyder alt. 

Da Carlsberg i 2014 for alvor begyndte at opskalere sit setup for e-handel, var det med ukuelig optimisme. 

 ”Måske var vi lidt naive, da vi tænkte, at det var let at drive e-handel. Men vi fandt hurtigt ud af, at det var meget vigtigt med den personlige relation. Så vi var nødt til at inkorporere de personlige relationer i vores e-handel for at få succes,” siger Anders Knudsen, Platform Owner Global Ecommerce i Carlsberg. 

Sammen med Patrick Sjöman, Enterprise Architecture Director i Carlsberg, og Adam Peter Nielsen, CTO i Novicell, deltog Anders Knudsen på E-handelskonferencen 2023 for blandt andet at fortælle, hvordan Carlsberg styrker deres forretning med moderne globale e-handelsløsninger. 

Stor kompleksitet 
For en stor global virksomhed som Carlsberg, der opererer på 150 markeder med en lang række brands og sub-brands, har opgaven ikke været ligetil.  

Carlsbergs mange brands og mange markeder betyder nemlig, at der også er mange forskellige forretningsmodeller. 

”Vi har ikke en fælles måde at gøre tingene på tværs af markeder,” siger Patrick Sjöman og fortsætter:  
”Så når vi prøver at gøre ting på tværs af regioner, bliver det kompliceret. Men tilgangen og ambitionen har ikke ændret sig: Vi har brug for radikal forenkling for at komme fremad.” 

Den ’radikale forenkling’ i Carlsbergs e-handel skal først og fremmest ske ved at reducere den indre kompleksitet, der er i forretningen. På den måde bliver det lettere at forenkle processerne for e-handel.  

”Uden den forenkling ville det være umuligt at drive forretning på tværs af regioner, så al forenkling er godt. Men samtidig er det vigtigt for os at forstå, hvor kompleksiteten er nødvendig. For nogle gange er det både vigtigt og nødvendigt med kompleksitet,” siger Patrick Sjöman.  

Personlige relationer i e-handel 
Både B2B og B2C-salget i Carlsberg har i lang tid taget udgangspunkt i en analog verden, hvor personlige relationer og sælgere har været drivende for udviklingen.  

Derfor er det nu en opgave for Carlsberg at konvertere de gode erfaringer fra personligt salg til e-handel, så sælgere i højere grad kommer til at være konsulenter og dermed skabe mere værdi for kunderne end det rene salg.  

”Det er vigtigt, at medarbejderne forstår kompleksiteten og hvori kompleksiteten består for at tilpasse sig lokalt. Det har vi arbejdet ud fra på et højt niveau,” siger Anders Knudsen.  

”Der er stor forskel på, om man sælger til Coop eller Jernbanecaféen. Vi vil gerne give det bedste af begge verdener, så spørgsmålet er bare, hvordan vi gør det i det landskab, vi arbejder i, så vi ikke kun er gode til det i Danmark, men også på tværs af grænser.” 

Fik du læst?

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent