Gemt

Til november får erhvervslivet nye ejendomsvurderinger: Læs her, hvad det betyder for dig

14. oktober 2023

Inden årets udgang forventer Vurderingsstyrelsen at sende nye ejendomsvurderinger ud til 400.000 ejere af erhvervsejendomme samt 100.000 ejere af land- og skovbrug i Danmark. Der er tale om foreløbige 2023-vurderinger af erhvervsgrunde. De endelige vurderinger forventes fortsat først at komme i 2025/2026, hvilket også gælder vurderingerne for 2021 og 2022.



Fra 2021 bliver der ikke længere foretaget offentlige vurderinger af erhvervsbygninger, men kun af erhvervsgrunde. Beskatningsgrundlaget for dækningsafgift overgik også fra forskelsværdi til grundværdi fra 2021.

Det betyder konkret, at erhvervslivet fra november vil kunne se Vurderingsstyrelsens foreløbigt bedste bud på, hvad deres erhvervsgrunde er værd. Det har ydermere konkret økonomisk betydning i flere vigtige forhold, som Dansk Erhverv gennemgår her:

Betaling af grundskyld:
Erhvervsejendomme betaler grundskyld til kommunen på baggrund af den offentlige grundvurdering og den af kommunen fastsatte grundskyldssats. De nuværende vurderinger kan – ligesom de private – være over 10 år gamle. Erhvervslivet vil ligesom private blive efterreguleret i grundskylden for perioden 2020-2023, når de endelige ejendomsvurderinger for erhvervslivet forventeligt kommer i 2025/2026.
De forløbige 2023-vurderinger for erhvervslivet kan derfor sammenlignes med de foreløbige vurderinger, boligejerne fik for en måneds tid siden.

Den forløbige 2023-vurdering - fratrukket 20 procent i forsigtighedsnedslag - er grundlaget for beskatningen af grundskyld til de nye, nedsatte grundskyldssatser, i 2024. De satser kan ikke hæves af kommunerne før 2030. Ligesom for private går man fra de gamle promillegrænser på mellem 16 og 34 promille til nye mellem 0 og 30 promille. For produktionsjord kan kommunerne fra 2024 fastsætte satsen uafhængigt mellem 1,2 og 7,2 promille. Satserne kan dog ej heller hæves før 2030.

⇒ Du kan finde din kommunes nye grundskyldssatser her

Hvis din virksomhed får reduceret sin grundskyldsbetaling, er det en erhvervsskattelettelse. Hvis din virksomhed fremover kommer til at betale mere i grundskyld, vil stigningen blive indfaset gradvist med 4,75 procent af den samlede grundskyldsstigning årligt. Stigningsbegrænsningen følger ejendommen og ophører således ikke ved eventuelt salg eller generationsskifte. Eventuelle stigninger i grundskyldsbetalingen vil derfor være fuldt indfaset over ca. 20 år.

De almene boliger har fået en reduceret stigningsbegrænsning på 3,5 procent frem til 2040, hvorefter den hæves til 4,75 procent. Der er også sat et nominelt loft over, hvad de almennyttige boligforeninger maksimalt må opleve i forøget grundskyldsbetaling frem mod 2040. Loftet er på 600 mio. kr. (2017-niveau) frem mod 2040. Det fremgår ikke af boligskatteforliget, at der skal indføres en særskilt monitorering af udviklingen i grundskyldsbetalingen fra almene boliger. Dansk Erhverv følger dog udviklingen tæt, således at den politiske aftale bliver overholdt.

Betydning for dækningsafgiften:
33 danske kommuner opkræver fortsat dækningsafgift på erhvervsejendomme. I forbindelse med omlægningen i 2021 gik beskatningsgrundlaget fra forskelsværdi til grundværdi. Her var det dog forventningen, at der ville komme nye ejendomsvurderinger kort tid efter – de er bare ikke kommet – hvorfor man besluttede at beskatte efter de gamle grundvurderinger på nye satser. Samlet set ønskede man politisk at hæve provenuet med 800 mio. kr. årligt fra 2022. Denne ekstraregning er dog fortsat uopkrævet grundet manglende opdaterede ejendomsvurderinger.

Virksomhederne betaler i dag dækningsafgift aconto, som er minimum det samme som tidligere og maksimalt 30 procent mere end tidligere. Den endelige regning kan dog sagtens blive lavere eller højere. Det efterreguleres, når de endelige vurderinger forventes at komme i 2025/2026.

Det bliver valgfrit for ejendomsejer, om man vil benytte den nye foreløbige 2023-vurdering - fratrukket 20 procent i forsigtighedsnedslag - som beskatningsgrundlag for dækningsafgiften frem til efterreguleringen, eller om man vil fortsætte med sit nuværende beskatningsgrundlag. Uanset hvad man vælger, gælder der fortsat, at der er tale om aconto beskatning, der som minimum er det, man betalte tidligere og maksimalt 30 procent mere.

Modsat grundskylden er der ikke vedtaget en stigningsbegrænsning på dækningsafgiften. Når de endelige vurderinger lander ude i fremtiden, vil de forventede millionstigninger derfor ramme fuldt ud med det samme. Dansk Erhverv er i tæt dialog med relevante beslutningstagere om at indføre en tilsvarende stigningsbegrænsning på dækningsafgiften.

⇒ Du kan finde din kommunes dækningsafgiftssatser her

Note: Fredercia og Fredensborg udfaser dækningsafgiften løbende. Egedal har afskaffet den og Kerteminde har sænket sin til 1,7 promille.

Sådan værdiansættes erhvervsgrunde:
Måden, erhvervsgrundene værdiansættes på, sker efter de samme principper som ved private boliger. Konkret kaldes benyttes "alternativomkostningsmodellen", hvor man ligeledes tager udgangspunkt i, at grunden vurderes ud fra den potentielt optimale økonomiske anvendelse, og ikke nødvendigvis ud fra den faktiske anvendelse.

Der tages forbehold for, at erhvervsgrunde typisk er mindre værd end private boliger, hvorfor man skematisk nedskalerer værdien til 2/3 ved kontor og butik, til 1/2 ved industri og lager samt til 1/10 ved rekreative områder og andre erhvervsgrunde som fx grusgrave. Derudover fratrækkes yderligere 20 procent svarende til momsen. For erhvervsgrunde, der benyttes til boligformål (udlejningsejendomme, almene boliger, andelsboliger mv.), foretages ikke en nedskalering. Arbejdsgruppe om vurdering af erhvervsgrunde ventes at fremlægge deres forslag til eventuelle ændringer af værdiansættelsesmetoden for erhvervsgrunde inden udgangen af 2023.

Note: Frem til 1. november fremgik det af artiklen, at Vurderingsstyrelsen forventede at udsende de midlertidige ejendomsvurderinger i starten af november 2023. Dette er nu ændret til at forventingen er inden slutningen af 2023.