{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
15. september 2023
Han har designet en bil, som er blevet kørt af James Bond, indgået i både samarbejder og fejder med Elon Musk, og i årtier været en af pionererne inden for luksus-elbiler.
Og på Dansk Erhvervs Årsdag kunne designeren Henrik Fisker så fortælle om sit seneste projekt: Med Fisker Inc. er ambitionen nu at skabe verdens mest bæredygtige bil.
”Folk tænkte, jeg var skør, da jeg først fortalte om det. Men nu har vi et firma, der har produceret flere tusinde biler, og som tjener penge på hver bil”.
At vende en olietanker
Med i Øksnehallen havde den danske bildesigner og CEO to spritnye ’Ocean’-modeller fra Fisker Inc. Elbilen har blandt andet solceller på taget og genanvendt plast i panelerne. Og de første modeller er nu begyndt at rulle ud til kunderne fra fabrikken i Østrig – en fabrik, der i øvrigt er drevet på vandkraft.
Henrik Fisker har tidligere arbejdet for blandt andre BMW og Aston Martin. Men alligevel valgte han at starte fra bunden med drømmen om at skabe verdens mest bæredygtige bil:
”Jeg vidste, det var noget, jeg blev nødt til at gøre selv. Det er en olietanker, der skal vendes. Det ville jeg ikke kunne gøre fra et etableret firma.”
Bump på vejen
Vejen fra drøm til færdige biler har dog ikke været uden bump for den californiske bilproducent.
Fisker Inc. begyndte for alvor at sætte strøm til ambitionerne om at skabe en ny bil i oktober 2020, da verden stadig var ramt af Covid.
”Vi hyrede omkring 1.000 mennesker i Covid-tiden. Mange af dem så jeg i lang tid kun på Zoom og Teams.”
Samtidig var opgaven med at sikre nye og mere bæredygtige materialer og komponenter fra underleverandørerne en stor hurdle for den nye virksomhed. Her måtte Fisker Inc. blandt andet betale for garantien på nye hjul med genanvendte materialer.
Henrik Fisker har dog aldrig været bange for, at drømmen ville ende i nødsporet:
”Jeg er bare ham drengen fra Allerød i Danmark. Men jeg ved også, at ethvert firma i verdenshistorien, uanset hvor stort, på et tidspunkt også bare har været kørt af ét menneske. Så kan jeg nok også.”