{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
12. september 2023
Et gammelt mundheld lyder, at kunden altid har ret.
Det er dog ikke et mundheld, som de danske netbutikker tager for gode varer. I hvert fald ikke, når det kommer til den grønne omstilling.
For selvom netbutikkerne vurderer, at forbrugerne i mindre grad efterspørger grønne løsninger på alt fra produkter til emballage, så har de over en bred kam skruet op for deres arbejde med grøn omstilling. Det viser Dansk Erhvervs E-handelsbarometer.
Virksomhedernes ”trodsighed” kommer ikke bag på Andreas Børresen, som er chefkonsulent i Dansk Erhverv, hvor han arbejder med e-handel og bæredygtighed. Han henviser til, at Dansk Erhvervs forbrugeranalyser gang på gang har vist, at forbrugernes interesse i bæredygtighed ligger på et stabilt lavt niveau og faktisk på nogle områder daler.
”Den grønne omstilling fylder meget for virksomhederne, og det er altid højt på dagsordenen, når vi taler med medlemmerne, så nej, jeg er ikke overrasket.”
En del af virksomhedernes trodsighed kan ifølge Andreas Børresen formentlig forklares med, at 4 ud af 10 virksomheder i undersøgelsen svarer, at de allerede nu bliver mødt med grønne krav fra myndighederne eller forventer at blive det i den nærmeste fremtid.
Det er særligt de store virksomheder, der svarer ja, og det giver god mening, lyder det fra Andreas Børresen, som henviser til det store CSR-direktiv, der i første omgang påvirker de helt store virksomheder. Det betyder dog ikke, at de mindre skal forvente at gå fri for regulering, påpeger han:
”Ser vi eksempelvis på producentansvarssystemet, så vil det påvirke alle virksomheder i alle størrelser. Generelt skal man forvente, at der kommer mere regulering.”
”Man skal også huske, at hvis man er B2B’er, så vil meget af den regulering, som påvirker de store, dryppe ned og påvirke underleverandører,” uddyber han.
En anden del af forklaringen kan være, at netbutikkerne har læst E-handelsanalysen for 2022. Den viser nemlig, at for 56 procent af de unge forbrugere spiller bæredygtighed en rolle:
”Det er endnu et tegn på, at bæredygtighed vil komme til at betyde mere, og at det trods alt er rettidig omhu at arbejde med den grønne omstilling – af flere grunde.”