{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
05. april 2024
Ny politisk aftale om de økonomiske rammevilkår for brintinfrastruktur er et vigtigt skridt i den rigtige retning, da den vil understøtte udrulningen af havvind og skabelsen af en storskala PtX-industri i Danmark.
Dansk Erhverv hilser aftalen velkommen, da produktion af grøn brint er afgørende for den grønne omstilling og ønsket om at bliveuafhængige af russisk gas. Aftalen bærer præg af, at regeringen og partierne har lyttet til en del af de bekymringer, som branchen har haft i forhold til det oprindelige udspil.
”Aftalen indeholder elementer, som er blevet kraftigt efterspurgt af os i branchen. Bl.a. er der med aftalen åbnet op for, at brintrøret kan blive udbygget i etaper, hvis det viser sig, at bookingkravet på 1,4 GW ikke kan nås. Det har vi arbejdet aktivt for i Dansk Erhverv, så der skal lyde stor ros til regeringen og aftalepartierne for at have taget det med i aftalen. Muligheden for en etapeudbygning vil alt andet lige øge sandsynligheden for, at røret i hvert fald delvist bliver bygget, og derfor er det en god dag for klimaet, de danske havvinds- og PtX-ambitioner og vores ønske om at være uafhængig af russisk gas og importeret energi. Også selvom aftalen på visse stræk kunne være mere ambitiøs,” siger Ulrich Bang, der er underdirektør for klima, energi og miljø i Dansk Erhverv.
Desværre ligger den endelige model for et evt. statsligt finansieringsbidrag endnu ikke fast. Dansk Erhverv opfordrer til, at staten påtager sig sin del af risikoen, når finansieringsbidraget skal fastlægges på samme måde som staten har gjort med anden infrastruktur som fx Storebæltsbroen, Femernbælt og andre vigtige infrastrukturprojekter.
”Et brintrør kan være en katalysator for et grønt erhvervseventyr, og selvfølgelig skal der være en fair fordeling af risikoen. Det var jo heller ikke den første bil der kørte over Storebæltsbroen, der betalte hele regningen. Her tog staten en risiko, som de gjorde med Øresundsbroen og gør med Femernbælt-forbindelsen. Det samme princip skal gælde i den grønne omstilling og for et rør til grøn brint,” siger Ulrich Bang.
En nylig analyse fra Dansk Erhverv viser, at hvis den havvind på 6 GW, der bliver udbudt i år, bliver bygget, kan det medføre investeringer på over 100 mia. kr. og en beskæftigelseseffekt på knap 75.000 årsværk frem mod 2030.
”Et brintrør kan være med til at skabe tusindvis af jobs, milliardstore private investeringer, give mulighed for statslige indtægter og en potentiel europæisk energiuafhængighed. Staten står til at blive en vinder i det her grønne energieventyr, men det kræver, at man ikke smider barnet ud med badevandet og tager en del af risikoen som ved anden infrastruktur,” siger Ulrich Bang.