{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
23. januar 2024
De udenlandske netbutikker har efter have mistet momentum under coronakrisen igen fået godt fat i de danske forbrugere. Det viser en ny E-handelsanalyse fra Dansk Erhverv.
Manglende bidrag generer ikke forbrugerne
Spørgsmålet er selvfølgelig, hvad der kan gøres for, at det ikke rammer danske netbutikker?
Ifølge Jens Wedenborg, der er chefkonsulent i Dansk Erhverv, hvor han blandt andet arbejder med e-handelseksport er der tre ting, man kan gøre.
For det første skal det fra politisk hold sikres, at alle spiller efter samme regler:
”Her har vi haft en vis succes med blandt andet momsbetaling og fjernelsen af bagatelgrænsen, men vi stopper selvfølgelig ikke her. Vi arbejder blandt andet på, at sælgere fra 3. verdenslande ikke bare kan bryde de regler om produktsikkerhed, som danske virksomheder skal overholde.”
For det andet kan man håbe på, at forbrugerne vil droppe de udenlandske netbutikker, som man ved ikke betaler moms og skat og dermed ikke bidrager til det danske samfund. Der er desværre bare ikke noget, der tyder på, at det sker lige foreløbig.
Læs også: eksportsuccesen Trendhims 3 bedste eksportråd
Tværtimod er forbrugerne blevet lidt mindre forbeholdende overfor udenlandske netbutikker, som hverken betaler moms, skat eller afgifter i Danmark. I 2022 ville 53 procent af befolkningen undgå at handle i disse, mens det i 2023 gælder 48 procent. Der er dog fortsat en del færre, som fravælger netbutikker, hvis disse ikke har arbejdspladser i Danmark. Udviklingen heri er dog noget mindre – mod 37 procent i 2022 gælder det i 36 procent i 2023:
”Dykker vi ned i befolkningsgrupperne, kan vi se, at det betyder mindre for de yngre forbrugere, så de danske netbutikker skal ikke regne med en hjælpende hånd fra den front,” pointerer Jens Wedenborg.
Hvad indadtil tabes, skal udadtil vindes
Den tredje ting er for netbutikkerne den mest håndgribelige. Det er nemlig at skrue op for eksporten ud fra mantraet om, at hvad indadtil tabes, skal udadtil vindes, siger Jens Wedenborg:
”Rigtig mange danske netbutikker er heldigvis godt i gang med at erobre resten af verden – tag bare Hobbii, SkatePro eller Trendhim, men der er stadig stort potentiale, som vi skal have flere med på. Vi er langt fremme digitalt og vi har nogle enormt dygtige købmænd (M/K), så jeg tror på, at vi kan skrue yderligere op for e-eksporten. Angreb er i mine øjne det bedste forsvar, og jeg tror også, at det er det modsvar, som de fleste digitale købmænd synes om."