; ;
Gemt

Afgiftsstigning på plastik og emballage

Afgifter på bæreposer og emballage er en central del af dette års finanslovsaftale og i morgen fredag er der tredjebehandling af lovforslaget med ikrafttrædelse 1. januar 2020. Det betyder at man skal betale afgifter allerede fra 1. januar 2020. Afregningsprincipper er der ikke ændret på. Dansk Erhverv arbejder for at afgiften fritages for genanvendt plast, så afgiften udskydes for at vurdere de erhvervsøkonomiske- og grønne konsekvenser.

Nyhed

Dansk Erhverv | Handel - 19. december 2019

Tredobling af afgifter på bæreposer allerede fra 2020
Med finansloven tredobles afgifterne på bæreposer og engangsservice i forhold til gældende niveau med en flad afgift, der ikke differentierer og friholder genanvendt plast. Forbruget af bæreposer er allerede på vej ned, som følge af mere bevidste forbrugere og er alene faldet med 20 pct. i 2018-2019. Det kan forventes, at forbruget vil falde 50 pct., når Dansk Erhverv i samarbejde med Miljø- og Fødevareministeriet igangsætter den planlagte oplysningskampagne til forbrugerne om unødvendigt poseforbrug.

Afgiften kommer derfor ikke til at bidrage væsentligt til, at antallet af poser falder, da der allerede er en omstilling i gang. Plastafgiften kommer heller ikke til at mindske klimabelastningen i særlig grad, fordi afgiften er flad og hverken styrker genanvendelse i den cirkulær økonomi eller fører til at reducere det store antal forskellige plasttyper, der hæmmer genanvendelsen.

Finansloven fremmer ikke cirkulær økonomi
Finansloven styrker ikke Danmarks indsats for at omstille til cirkulær økonomi trods det, at netop genanvendelse af bl.a. tekstiler og emballage kan nedbringe vores CO2-belastning væsentligt. De nuværende midler til cirkulær omstilling er for ubetydelige til at få en reel klimaeffekt.

Med kraftigt stigende danske plastafgifter, som kun har en lille betydning for miljøet og klimaet, og det faktum, at EU de næste år gør cirkulær økonomi til omdrejningspunkt for den kommende ”green deal-strategi”, medfører, at Danmark sakker bagud og mister både klimagevinster og oplagte erhvervsmuligheder i form af udvikling af eksportklar genanvendelsesteknologi.

Bionedbrydelig plast forringer genanvendelsen
Finanslovens aftaleparter er enige om, at det skal undersøges om emballageafgiften på engangsservice kan differentieres med henblik på at fremme anvendelse af bionedbrydeligt materiale. Dette er miljømæssigt helt uforståeligt, da bionedbrydeligt plast forringer genanvendelsen. Ved indførelse af bionedbrydeligt plast introduceres en ekstra plasttype, der ikke kan genanvendes sammen med andre plasttyper.

Den bionedbrydelige plast, der er på det danske marked, er ikke nedbrydelig i den danske natur og budskaber om ’bionedbrydelig’ påtrykt produkter, kan få forbrugere til at smide plast i naturen. Det er særligt uforståeligt, at aftaleparterne kan foreslå at fremme bionedbrydelig plast set i lyset af, at Miljø- og Fødevareministeriet heller ikke anbefaler øget brug af bionedbrydeligt plast og at EU’s kommende forbud mod engangsplast også omfatter forbud mod brug af bionedbrydelig plast.

EU-regler kan gøre dansk særafgift overflødig i 2024
Danmark kan blive nødt til at fjerne plastikafgiften, når EU-producentansvar for emballager (også af plastik) træder i kraft ved udgangen af 2024. Derudover arbejder EU på at indføre en generel plastikafgift i hele EU – med det formål at fremme cirkulær økonomi ved en afgift, der er undtaget genbrug og genanvendelse af plastik. Fjerner man ikke danske særregler vil det medføre en skadelig dobbeltafgift for danske virksomheder.

Afgiften på engangsplastik bør tage højde for, at EU-engangsplastikdirektiv både indfører forbud mod en række engangsplastikprodukter fra 2021 og producentansvar på en række andre engangsplastikprodukter. Det giver ingen mening at indføre en dansk plastikafgift på engangsplastik, når EU er på vej med regulering.

Dansk Erhverv anbefaler Regeringen ikke at indføre de nye danske plastafgifter forud for EU’s initiativer på plast- og emballageområdet for at sikre, at en dansk tilgang understøtter det indre marked.