; ;
Gemt

Ansøg om 25.000 kr. til grøn forretningsudvikling

Er du interesseret i at mindske CO2-aftrykket fra din virksomhed og samtidig forbedre din bundlinje? SMV:Digital åbner den 3. februar for ansøgninger til en helt ny tilskudspulje inden for digital forretningsudvikling med et grønt fokus. Her kan virksomheder få rådgivning til at styrke grøn e-handel eller til ressourceoptimering i produktionen.

Nyhed

Dansk Erhverv | 30. januar 2020

Erhvervsministeren har netop lanceret en særlig grøn tilskudspulje, som en del af Regeringens Vækstplan 2020. Den grønne tilskudspulje består af 1,5 mio. kr. fordelt på 60 tilskudsvouchere af 25.000 kr., der specifikt er tilegnet grønne projekter. SMV’er kan søge tilskud indenfor to forskellige temaer:

  1. Styrk din e-handel med en grøn profil
  2. Brug data til ressourceoptimering i produktionen og vedligeholdelse af produkter

En tilskudsvoucher til grøn digital omstilling er for virksomheder, der har en ambition om og idé til at udvikle deres forretning og samtidig minimere deres klimaaftryk gennem digitale og teknologiske værktøjer, der vurderes at kunne bidrage til den grønne omstilling.

Den grønne tilskudsvoucher kan anvendes til potentialeafklaring i forhold til at identificere, hvor i virksomheden der er størst grønt potentiale ved at indføre ny teknologi, hvilke teknologier der er relevante at investere i, samt hvad businesscasen er ved at investere.

Projektet kan også omhandle rådgivning til implementeringsprocesser, der hjælper virksomheden med at høste grønne gevinster ved implementering af ny teknologi, som virksomheden enten har investeret i inden for det seneste år eller indkøber i forbindelse med implementeringsprojektet. 

Virksomheder kan også styrke deres grønne profil indenfor e-handel. Det kan fx være i form af hjælp til opsættelse af webshop, der fremmer kunders grønne valg, eller ved at gøre det lettere for kunderne at vælge det rette produkt, så færre sendes retur. 

Der vil i foråret 2020 blive afholdt to workshops, hvor deltagerne inddeles efter temaerne: ”Styrk din e-handel med en grøn profil”, og ”Brug data til ressourceoptimering i produktionen og vedligeholdelse af produkter”. 

Kravet til ansøgerne er, at den grønne tilskudspulje skal bidrage til virksomhedens vækstambitioner, have ledelsesmæssig forankring og økonomisk råderum til at foretage efterfølgende investeringer og indebære digital eller teknologisk nyhedsværdi for virksomheden.

Den nye grønne tilskudspulje åbnes for ansøgninger den 3. februar 2020 og kan søges af små- og mellemstore virksomheder på op til 249 ansatte via www.smvdigital.dk, efter først-til-mølle-princippet.