; ;
Gemt

Behov for mere konkurrence på tandlægeområdet

Dansk Erhverv hilser Forbrugerrådets fokus på konkurrencen på tandlægeområdet velkommen. Alt for mange priser er i dag ugennemsigtige eller låst i en fast pris, som betyder at tandlægerne ikke må give rabat på ydelser.

Nyhed

”Dette er ikke bare til skade for forbrugerne, som bliver forhindret i at opnå lavere priser, men også til skade for den generelle konkurrence på området,” siger Katrina Feilberg Schouenborg, sundhedspolitisk chef i Dansk Erhverv.

Dansk Erhverv deltager i arbejdet i Sundhedsministeriet om nye rammer for voksentandplejen og mener generelt, at der både er behov for at se på de eksisterende ejerskabsforhold for tandlægekæderne og åbne op for konkurrencen på prisen.

”I dag forhindrer de eksisterende ejerskabsbestemmelser investeringer i innovation, attraktive faglige miljøer og stordriftsfordele på fx it-investeringer mv. Det er en stor udfordring for branchen, som vi meget gerne vil have ændret på,” siger Katrina Feilberg Schouenborg.

Dansk Erhverv mener desuden, at der bør være langt mere gennemsigtighed omkring kvaliteten af de forskellige tandlægetilbud. Det kommer forbrugerne til gode, og det sikrer, at branchen tager ansvar for både kvalitet og prissætning.

”Det er vigtigt, at forbrugerne kan sammenligne priserne for de materialer, tandlægerne benytter. Der er stor forskel på kvaliteten i fx kroner og implantater, så den gennemsigtighed er nødvendig, hvis forbrugerne skal kunne sammenligne priser fra de forskellige klinikker,” siger Katrina Feilberg Schouenborg.

Kontakt

Sundhed og Life Science

Katrina Feilberg Schouenborg

Branchedirektør
Medarbejderprofil