; ;
Gemt

Camping er turismens potentiale

Skoleferien er lige om hjørnet. For mange danskere betyder det store oplevelser på en af landets ca. 470 campingpladser. Men sagen er den, at mens camping har kronede dage i vores nabolande, er camping i Danmark stærkt udfordret. Hvad er problemet i Danmark?

Nyhed

Dansk Erhverv | Turisme og oplevelse - 26. juni 2018

Af Lars Ramme Nielsen, Chef for turisme og oplevelsesøkonomi, Dansk Erhverv. 

Håbet er at sommersolen vil skinne. Og overfladisk betragtet er udviklingen i turismen i Kystdanmark faktisk en sand solstrålehistorie. Det er rent ud sagt herligt, at tyskerne er kommet tilbage i feriehusene, og at barometret viser vækst. Men det er ikke kommet af sig selv. Der har været politisk bevågenhed og investeringsvilje i kystturismen. Tak for det. 

I Dansk Erhverv er der glæde over feriehusenes succes. Men et skarpt blik ned i tallene for Danmarks campingpladser er knap så opløftende. Kystturismen bør stå på begge ben.

Hvor feriehusene har haft medvind og fra 2013 til i dag er vokset med 24 procent fra 15,5 mio. til 19,2 mio. overnatninger, så halter camping efter. Samme periode viser en tilbagegang på 11 pct.

 Det er et paradoks. Den medvind der har øget interessen for ferie ved kysterne i Danmark fra især Tyskland burde også komme campingpladserne til gavn. De tyske gæster søger ro, natur, børnevenlighed og sikkerhed. Campingferie i Danmark burde være svaret til en sådan ønskeseddel.

At det ikke er tilfældet er der flere årsager til. Zoomes ind på de tyske gæster er de tyske feriehusovernatninger vokset fra 9,9 mio. i 2008 til 12,2 mio. i 2017. Det er en stigning på 23 pct. I samme periode har der været 8 procent færre tyske campinggæster i Danmark.

Camping har kronede dage i vores nabolande
Hvad kan forklaringen mon være? I Tyskland er overnatninger på campingpladser vokset med 35 procent i samme periode. Samtidig er camping i Sverige vokset med 15 procent. Hvad er problemet i Danmark? Campingpladsernes konkurrenceevne halter. Afgifter og begrænsninger i virksomhedernes udfoldelse hæmmer.

Det er dyrere at være campinggæst i Danmark end i vores nabolande og investeringsviljen hæmmes af snærende bånd. Lige så nedslående som tallenes dom, lige så oplagt er heldigvis de tiltag, der kan få camping tilbage på vækstsporet. Det er i virkeligheden et meget beskedent ønske, at politikerne finder fælles fodslag og får vedtaget et nyt campingreglement.

Væk campingpotentialet i kystturismen
I sommeren 2016 blev der indgået aftale mellem Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om en revision af Planloven. En del af aftalen var at undersøge mulighederne for at give campingpladserne bedre rammer til at drive og udvikle deres forretning. Efterspørgslen er tilstede campingpladserne bør få lov til at bygge flere campinghytter, der er større end de 35 m2, hvor grænsen går i dag. 

Campingbranchen er klar med nye investeringer. Men det burde være indlysende, at campingerhvervet skal gøre krav på rammevilkår som i andre eksporterhverv. Når en udenlandsk turist bruger penge på en campingplads i Danmark, svarer det til, at en dansk produceret vare, service eller oplevelse bliver eksporteret til udlandet.

Giv campingpladserne ligestilling med landbruget af grundskyldspromillen. Afskaf vandafledningsafgiften for campingpladser. Og hjælp både feriehusene og campingpladserne med fuld fradragsret for alle energiafgifter.

Energiafgifterne i Danmark er meget højere end i de omkringliggende lande. Samtidig har danske turismevirksomheder ikke de samme muligheder som resten af de danske eksporterhverv for at trække udgifter til energien fra. De høje energipriser er med til at gøre det danske turismeprodukt dyrt, og gør det dermed sværere at tiltrække turister til Danmark. Derfor bør energiafgifterne for turisterhvervene ligestilles med andre erhverv.

I den netop offentliggjorte og meget roste ”Udviklingsplan for Vestkysten” er det et særskilt indsatsområde, at der skal søges en mere differentieret overnatningskapacitet. Af planen fremgår, at ”Vestkysten har et relativt ensartet overnatningstilbud med feriehuset som altdominerende overnatningsform. En udvidelse, differentiering og kvalitetsløft er afgørende for at nå pejlemærkerne for vækst”. Det gælder for hele Danmark. Og her byder camping sig til.

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil