; ;
Gemt

E-sport buldrer fortsat frem

E-sport som branche er i høj grad på vej frem med tusindvis af fans og et overordnet kæmpe potentiale. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv og Danske Licens Spil. Samtidig er e-sport et rigtig godt eksempel på den effekt, som den digitale udvikling har på vores samfund, vores måde at forbruge på, og vores måde at være sammen på.

Nyhed

Den digitale udvikling har skabt rigtig mange nye forretningsmuligheder. Det er e-sport et glimrende eksempel på. Det er en boomende industri, som millioner af mennesker verden over interesserer sig for. Det kan man mærke hos Danske Licens Spil, som igen i år har set en mærkbar stigning i betting på e-sport.

”Vi havde et mål om en omsætning på 140 mio. kr. i 2018, det nåede vi lige over. Men det interessante er udviklingen i e-sport. Vi ser stadig en rivende vækst, og det ser ikke ud til at stoppe. Vi startede med eOddset i 2014 og det der kun gået fremad siden da. Alene på Counter Strike er omsætningen vokset med 108 pct. i 2018. Målgruppen ændrer sig også lige så stille, så vi har flere over 30 der spiller, og flere kvinder”, siger Niels Folmann, adm. dir. i Danske Licens Spil.

Også hos Dansk Erhverv, som står bag analysen, ser man perspektiver i den øgede interesse for e-sport.

“E-sport er ikke længere bare noget, teenagere spiller på deres værelser til et ‘lan-party’ et par gange om året. Gennem digitaliseringen og internettet er det blevet til en egentlig branche og et reelt erhverv med folk, som enten spiller e-sport eller på anden vis arbejder professionelt med det. Det er en branche med mange penge, markedsføring og merchandise i ryggen, og der er gode vækst- og turismeperspektiver i f.eks. at skabe e-sports events, som vi har stor succes med herhjemme”, siger analysechef i Dansk Erhverv, Malthe Munkøe.

Læs mere i Dansk Erhverv og Danske Licens Spils analyse her: https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/e-sport-boomer-videre/