; ;
Gemt

EU’s vejpakke ligner endelig en realitet

16. juni 2020

Det var en længe ventet god nyhed, da Europa-Parlamentets Transportudvalg stemte EU's vejpakke igennem den 8. juni 2020. Hvis alt går som det skal, så vil det betyde, at den endelige godkendelse kan komme på plenarmødet i starten af juli.

Europa-Parlamentets Transportudvalg har nu stemt ja til EU’s vejpakke, og chefkonsulent i Dansk Erhverv Christoffer Greenfort forventer, at vejpakken bliver endeligt godkendt af det samlede Europa-Parlament på plenarmødet i begyndelsen af juli.

Vejpakken behandler blandt andet spørgsmål om social dumping, der skaber meget ulige konkurrencevilkår i transportbranchen.

Dansk Erhverv opfordrer derfor de danske medlemmer af Europa-Parlamentet til at stemme for vejpakken.

”En endelig vedtagelse vil det sætte punktum for det patchwork af forskellige regler, som vi har haft i Europa, og modvirke de enkelte landes særlige nationale interesser. Processen med at få de nye fælles regler har været meget langvarig, og nu trænger vi til at komme videre,” siger Christoffer Greenfort.

Folketinget har i øvrigt i disse dage (medio juni) vedtaget en lov om social dumping i transportsektoren. Den danske lov indeholder en række tiltag, der flugter med vejpakken. Men de to lovpakker skal naturligvis koordineres, ellers ender vi med med et nyt patchwork af regler, vurderer Christoffer Greenfort.

 

Fakta: EU’s vejpakkes betydning for Danmark

Hver dag triller tæt på 6.000 lastbiler ind over den danske grænse. Hele 80 procent af de lastbiler, der krydser grænsen til Danmark, har en udenlandsk chauffør bag rattet. 

Den store konkurrence fra udenlandske chauffører skaber bekymringer hos den danske vejtransportbranche, som er hårdt pressede af den internationale konkurrence. 

Ikke mindst konkurrencen fra østeuropæiske chauffører giver anledning til bekymring, fordi de ofte kører efter en løn, der er langt lavere end de danske chaufførers, hvilket presser lønniveauet.

 

EU på vej med vejpakken som et værn mod social dumping

Flere års forhandlinger om den såkaldte vejpakke lakker mod enden. Der er tale om forhandlinger, som har splittet landene i øst og vest, både i ministerrådet og i Europa-Parlamentet.

Det tegner til, at de nye regler kommer til at slå fast, at udenlandske chauffører i meget stor udstrækning skal aflønnes på samme niveau som nationale chauffører i det land, de kører i. Der er tale om ret vidtgående regler for at beskytte mod social dumping.

 

Begrænser vejpakken den fri bevægelighed ?
Med vejpakken skal chaufførerne aflønnes forskelligt, alt efter hvilket land de kører transport i. 
Da transportsektoren er så mobil, som den er, vil der være tilfælde, hvor en lastbilchauffør kører i flere forskellige lande i løbet af en normal arbejdsuge.

Der er derfor tale om et skrøbeligt kompromis i forsøg på at finde den rette balance mellem hensynet til sociale vilkår på den ene side og fri bevægelighed på den anden.

Kilde: Folketingets EU-Oplysning

 

Kontakt

Transport

Jesper Højte Stenbæk

Fagchef for transport og infrastruktur
Medarbejderprofil