; ;
Gemt

Få hjælp til at klage over myndigheder, der ikke overholder EU-retten

I april 2020 træder nye regler om gensidig anerkendelse for varer på det indre marked i kraft. Med de nye regler får virksomheder mulighed for at klage over myndigheders afgørelser til problemløsningsnetværket SOLVIT, men allerede i dag er det muligt at få hjælp fra netværket – og ikke kun inden for gensidig anerkendelse.

Nyhed

Dansk Erhverv | E-handel - 6. november 2019

Information fra Erhvervsstyrelsen:

SOLVIT kan hjælpe på mange forskellige områder relateret til EU-retten, fx momsrefusion, anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer, regler for motorkøretøjer, mærkningsregler for produkter, social sikring ved udstationering og meget mere.

SOLVIT er en gratis tjeneste, der kan hjælpe dig og din virksomhed, hvis I oplever problemer i en EU-medlemsstat, Island, Liechtenstein eller Norge (EØS). SOLVIT arbejder uformelt, med korte tidsfrister og leverer pragmatiske løsninger til borgere og virksomheder i EU og EØS, der har svært ved at få deres EU-rettigheder anerkendt hos de offentlige myndigheder, fx i forbindelse med flytning, opstart eller drift af virksomhed på tværs af grænserne i EU.

Netværket koordineres af EU-Kommissionen, men det daglige arbejde med sager sker igennem SOLVIT-centrene i EU/EØS-landenes nationale administrationer. I Danmark har SOLVIT til huse i Erhvervsstyrelsen. Arbejdet med sager foregår online, og du sender også din sag online via netværkets hjemmeside. Derfra tjekker det ene SOLVIT-center, om sagen lever op til SOLVIT-kriterierne og forbereder sagen, før den sendes til det andet SOLVIT-center, der ved modtagelse arbejder for at løse sagen inden 10 uger gennem dialog med myndigheden.

Før SOLVIT kan arbejde på din sag, skal den altså leve op til SOLVIT-kriterierne. Det indebærer, at der skal være tale om et brud på EU-retten, at bruddet er foretaget af en offentlig myndighed, og at sagen ikke er påklaget til domstolene. SOLVIT kan altså ikke gå ind i sager mellem virksomheder, eller hvis der er indledt en formel klageproces.

At SOLVIT ikke kan gå ind i sager hos domstolene skyldes, at netværket er uformelt, og derfor ikke har nogen beslutningskompetence over myndighedernes afgørelser. Til gengæld kan SOLVIT minde myndighederne om deres forpligtelser og samarbejde med dem om konkret at finde en løsning på problemer, som virksomheder måtte opleve. På den måde har netværket øje for den enkelte EU-borger og virksomhed og arbejder på at forbedre vilkårene generelt ved at arbejde på at løse den enkelte sag. Hvis en sag ikke bliver løst, fx fordi myndigheden fastholder sin praksis, velvidende at den er i strid med EU-retten, rapporteres problemstillingen til EU-Kommissionen med muligheden for, at problemstillingen tages op af EU-Kommissionens mere formelle håndhævelsesorganer, og potentielt – på sigt – blive løst herigennem.

Det indre marked fremhæves ofte som en af Europas største bedrifter, men dets fordele kan først udnyttes, når reglerne for det indre marked er kendt af dem de gælder for, og er gennemført korrekt i de enkelte lande. Situationer, hvor virksomheder vælger at efterleve myndigheders uretmæssige krav til dem, risikerer ikke at blive opdaget og løst, hvis de ikke bliver indberettet nogetsteds. Det uformelle problemløsningsnetværk SOLVIT tilbyder konkrete løsninger på de specifikke problemstillinger virksomhederne møder, hvilket i sidste ende skal hjælpe til at højne kvaliteten af det indre marked til gavn for samtlige virksomheder.

Tilgå SOLVIT's hjemmeside her: SOLVIT - Løsninger på problemer med dine EU-rettigheder.

Eksempler på sager
En dansk virksomhed med aktiviteter rundt om i EU havde problemer med at få udstedt A1-attester til deres portugisiske ansatte og oplevede, at der var lange ventetider på at få ansøgninger behandlet hos den portugisiske myndighed. Efter SOLVIT gik ind i sagen blev ansøgningerne behandlet og attesterne udstedt. Sagen blev løst på 7 uger.

En fransk virksomhed ansøgte om at få moms betalt tilbage fra de tyske myndigheder – men der gik 10 måneder, uden ansøgningen blev besvaret. Efter SOLVIT gik ind i sagen, blev proceduren fremskyndet, og virksomheden modtog det beløb, den havde ansøgt om. Sagen blev løst på 6 uger.

Yderligere informatiion kan fås ved henvendelse til Erhvervsstyrelsen, Kirstine Dahl på kirdah@erst.dk