; ;
Gemt

Forretningsnetværk og bæredygtige investeringer i Afrika

AFRICA INNOVATION NETWORK (AIN) er nordens største Afrika-netværk for virksomheder, organisationer samt diplomatiet. AIN startede for 8 år siden i Danmark og i maj, 2019, holdes seminar nr. 100 i Oslo.

Nyhed

DANSK ERHVERV | INTERNATIONAL HANDEL - 15. MARTS 2019

Skrevet af Flemming Sørensen, CEO & Partner, Nordekon. 

Der holdes 4-5 store seminaret om året samt et antal mindre workshops, gå-hjem-møder samt forretningsmøder på de afrikanske ambassader i Danmark, Sverige, Finland og nu snart også Norge. Som sidste skud på stammen har AIN etableret Danmarks første healthcare business cluster med direkte fokus på forretning i Afrika. Det første møde er netop afholdt hos Missionpharma i Lynge med 8 deltagende healthcare virksomheder.

AIN har 116 medlemmer i Danmark, samt en række strategiske partnere med løbende deltagelse af de afrikanske ambassadører i Norden. AIN er drevet af konsulentfirmaet Nordekon Consultancy Company som har hjulpet mere end 120 virksomheder og organisationer i gang i Afrika. Nordekon Consultancy Company udfører også forretningsrejser til Afrika for Nordiske virksomheder.

Syv rådgivningspunkter om hvordan man starter forretning i Afrika

1. GØR DIT HJEMMEARBEJDE
Søg råd fra andre virksomheder, konsulenter og eksperter, der kender de Afrikanske markeder (eller potentielle markeder) godt. Du behøver ikke at lære det på den hårde måde. Deltag i netværk, clusters og grupper, hvor virksomheder møder og deler erfaringer om Afrika. Diskuter med mennesker, der har startet forretning i Afrika og lær af deres erfaringer og tilpas deres input til din forretningsstrategi. Bemærk do's og dont's. Det er vigtigt at du fokuserer på den Afrikanske (forretnings) kultur, da den er forskellig fra vores måde at navigere på. 

2. FIND DET RIGTIGE MARKED - OG FORSTÅ DET
Afrika består af +50 lande. Husk, at hvert Afrikansk land er forskelligt og har forskellige muligheder, økonomisk vækst og strukturer. Lav en omhyggelig vurdering og analyse af de forskellige markeder i Afrika. Din forretning og dine services/ydelser og produkter kan kræve, at du fx etablerer dig i byerne i stedet landområdet eller hvor der er meget aktivitet. Er du fx en teknologisk virksomhed kan Østafrika være stedet for dig, hvis du er i offshore-, olie- og gassektoren, kan Vestafrika være mere attraktivt. Identificer mulighederne ved at foretage en sektor- eller landanalyse for at afgøre hvilket afrikansk land der er mest attraktivt for din virksomhed. Det er også vigtigt at forstå kundens adfærd samt konkurrentens styrke. Du skal derfor udarbejde en detaljeret markedsanalyse.

3. LAV EN FORRETNINGSPLAN
Udarbejdelse af en forretningsplan er afgørende. Din forretningsplan skal mindst omfatte følgende områder:

  1. Efterspørgsel efter dine produkter / tjenester på markedet (herunder f.eks. SWOT-analyse).
  2. Prisniveau
  3. Lokal konkurrence
  4. Salg og markedsføring
  5. Juridisk / politisk ramme
  6. Organisationsopsætning
  7. Investeringer & Finansiering (inkl. ekstern finansiering)
  8. Bæredygtigheden af din forretningsstrategi

4. BESØG MARKEDET
Besøg det Afrikanske land du er nået frem til er det bedste at starte i og lav en uddybning af din forretningsplan mens du er afsted. Inkluder besøg hos relevante lokale virksomheder, myndigheder og universiteter for at få en forståelse for det lokale miljø og strukturer. Deltag evt. i en arrangeret forretningsrejse til det valgte afrikanske land du i første omgang har udvalgt.

5. FIND DEN RIGTIGE FORRETNINSGMODEL
Din strategi kan være mest velegnet til at lave et joint venture eller fusion med en lokal partner i Afrika, det kan også være at du bare ønsker at distribuere dine varer/produkter igennem en etableret distributør eller leverandør. Mulighederne er her mellem mange og en model kræver lokale partnere andre ikke. Såfremt du ønsker at lave forretning med en lokal partner i Afrika, så skal du nøje drøfte strategi, forventninger og muligheder.

Forretningskulturen og strukturen i Afrika er ofte forskellige fra det vi er vant til fra hjemmemarkedet. Det er også vigtigt at registrere varemærker eller andre relevante intellektuelle ejendomsrettigheder for at beskytte dit produkt

6. FINANSIERING
Finansiering er afgørende, når man starter virksomheder i Afrika. Dit feasibility study vil afgøre størrelsen af finansieringen og hvor den skal komme fra. Kortlæg markedet for ekstern finansiering, private investorer, venturekapital, finansieringsmuligheder, lån, tilskud og kreditforsikring mv. som passer til din strategi. Find en lokal bank eller anden lokal rådgiver og sørg for, at den kan tilbyde internationale pengeoverførselsrutiner samt international rådgivning.

7. FÅ KVALIFICERET PERSONALE
For at få succes (også) i Afrika skal du have kvalificeret personale og de rette kompetencer. Det kan være en udfordring at identificere de rette medarbejdere - især personer med ledelseserfaring og praktiske tekniske færdigheder samt kendskab til internationale forhold. Du skal sandsynligvis opgradere dine folk med masser af træning og uddannelse. Vær især opmærksom på de kulturelle forskelle, her kan virkelig hentes god erfaring hvis man lærer, forstår og accepterer den kontekst man lokalt opererer i.

Trends og nye markeder
Nordekon Consultancy Company har I de seneste par år oplevet en stigning i nye startup, - og scale up, virksomheder indenfor ICT-området som har løsninger, koncepter, produkter og services til healthcare, e-learning, life-science og landbrugs-, området.

”At gøre forretning i Afrika kan for mange være en stor udfordring. Men det behøver det ikke at være, bare man gør det ordentligt fra starten af”, udtaler CEO, Flemming Sørensen, Nordekon Consultancy Company. Flemming fortsætter: ”Nordiske virksomheder kan gøre en stor forskel i Afrika”.

Flere og flere impact og angel investors kigger på investeringer i Afrika. Danske/nordiske virksomheder kan gøre en stor forskel i Afrika, blandt andet ud fra den måde vi tænker innovation på, vores flade organisationsstruktur (mere smidigt) samt vores måde at tænke bæredygtighed og integration af FN´s verdensmål på (SDG´erne). Her har vi en unik førerposition i Norden.

Flemming Sørensen er CEO I Nordekon Consultancy Company som hjælper nordiske virksomheder i gang i, og på vej til, Afrika. Nordekon Consultancy Company faciliterer også AFRICA INNOVATION NETWORK som er Nordens største forretningsnetværk med fokus på investering, handel, og bæredygtighed I Afrika. Flemming Sørensen er en brugt foredragsholder og ekspert når det drejer som om forretning i Afrika. 

Kontakt

EU og International

Michael Bremerskov Jensen

Fagchef for international handel
Medarbejderprofil