; ;
Gemt

Hårdere straffe for ulovlig prismarkedsføring

Forbrugerombudsmanden vil sætte hårdere ind overfor ulovlig prismarkedsføring. Tjek op på reglerne her.

Nyhed

Forbrugerombudsmanden vil sætte hårdere ind overfor ulovlig prismarkedsføring, navnlig med fokus på før- og nu-priser.

Det er med udgangspunkt i Forbrugerombudsmandens retningslinjer, der trådte i kraft d. 1. september 2017.

Der vil altid blive foretaget en konkret vurdering af hver enkelt sag.
I Forbrugerombudsmandens retningslinjer er det afgørende for udfaldet af en sag, om man prismarkedsfører et eller flere produkter i sådan en grad, at en normalpris kun forekommer sjældent eller aldrig.

Hvad er vigtigst at være opmærksom på?
Som erhvervsdrivende er det vigtigt at have styr på reglerne for prismarkedsføring – her er de væsentligste regler, når du markedsfører på prisen:

Et tilbud må ikke vare evigt

Hvis et produkt ofte eller altid er på tilbud og nedsat i pris, kan det vurderes som værende vildledende markedsføring.

Hvis et produkt ofte eller altid er på tilbud, har produktet ikke en reel normalpris, hvorfor det er vildledende markedsføring, hvis man som erhvervsdrivende reklamerer for en besparelse.

Vil du lave en prissammenligning og informere kunder om en besparelse på et produkt, er det et krav, at produktet har været til salg til normalprisen i en periode på 6 uger, før produktet sættes ned i pris. Derudover skal tilbuddet indeholde en sammenligning med normalprisen, f.eks. før/nu, normalpris/tilbudspris, spar x procent, spar x kr. mv. Produktet må markedsføres til nedsat pris i 2 uger. 

Der er dog undtagelser! Du må f.eks. godt lave kortvarige kampagner af op til 3 dages varighed, hvor du oplyser om en besparelse på samtlige varer, dele af varesortimentet eller en bestemt varekategori, selvom normalprisen eller normalpriserne ikke har været gældende i 6 uger op til for samtlige produkter, der indgår i kampagnen.

Brug af salgsfremmende udtryk

Det kan være ganske fristende at markedsføre sig med salgsfremmende udtryk som ”kun, chokpris, tilbudspris, kampagnepris” mv., men disse udtryk må kun benyttes, hvis tilbuddet er særligt fordelagtigt.

Hvorvidt det er tilfældet, afhænger af en konkret vurdering. Som erhvervsdrivende skal du derfor overveje, om dit tilbud er så godt, at det kan markedsføres med salgsfremmende udtryk.

Mængderabatter

Sælger du altid en vare med mængderabat, men ønsker at øge mængderabatten, vil det være vildledende markedsføring, hvis du fortsætter med at sammenligne med stykprisen på den pågældende vare. Giver du den ekstra rabat, skal besparelsen sammenlignes med prisen ved den sædvanlige mængderabat.

Outlets

Et outlet er et salgssted, hvor du som erhvervsdrivende kan sælge egne varelagre, restpartier, udgåede kollektioner mv. til en ekstra lav pris. Du må derfor kun sælge varer fra et outlet, hvis det er varer, der løbende udgår fra hovedbutikken.

Besparelser skal derudover kunne dokumenteres i forhold til normalprisen – til gengæld må varer i outlets godt markedsføres til nedsat pris på ubestemt tid. Sætter du prisen yderligere ned på en outletvare, må besparelsen kun sammenlignes med seneste pris og ikke normalprisen.

OBS: Overstående regler omfatter ikke dagligvarer.

Medlem af Dansk Erhverv? Få hjælp til din prismarkedsføring
Som medlem af Dansk Erhverv kan du få hjælp og rådgivning om prismarkedsføring, og vi tilbyder også et juridisk gennemsyn af vores medlemmers konkrete kampagner.

Som medlem har du også adgang til pjecen ”Gode råd om prismarkedsføring”. Du finder pjecen herunder.

Kontakt