; ;
Gemt

Hvordan kan influencere indgå i dit marketingmix?

17. november 2020

Markedsføring via bloggere og influencere bliver mere almindeligt, og den tætte relation mellem bloggere og følgere gør markedsføringskanalen attraktiv for mange virksomheder. Som optakt til Dansk Erhvervs konference om influencer marketing d. 2. december, har vi taget en snak med en af oplægsholderne, Louise Bonfils Høck, der er Head of Influencer Marketing hos Mindshare.

Den personlige relation er kernen i influencer marketing
I løbet af de sidste fem år har influencer-branchen systematiseret relationen mellem virksomhed og blogger. I kraft af den tætte relation mellem blogger og følger kan markedsføringskanalen for mange virksomheder være et attraktivt supplement til den eksisterende marketingindsats.

Ved at anvende influencere kan en virksomhed ramme en målgruppe, som det ellers ville være vanskeligt at skabe en personlig relation til.

"Vi ser i vores reklameanalyser, at forbrugere bliver mere og mere kritiske over for annoncer, hvor virksomheden står som afsender, og derfor afsøger virksomheder muligheden for at få deres budskaber ud via andre kanaler, og der er influencere en effektiv kanal. Den personlige relation og den personlige anbefaling fra en influencer, som du følger og ser op til, vægter i mange tilfælde højere end den øvrige medieeksponering," udtaler Louise Bonfils Høck, der er Head of Influencer Marketing hos Mindshare.

Data er afgørende for at kunne ramme en specifik målgruppe
Den høje grad af data i influencer marketing gør, at du som virksomhed kan monitorere din influencer-kampagne og justere, alt efter om du arbejder med en awareness-kampagne, der skal øge kendskabsgraden til et brand eller en konverteringskampagne, der skal øge salget af et specifikt produkt.

"Fordelen ved at bruge influencermarketing er, at du som virksomhed ret præcist kan identificere din målgruppen på en række demografiske variabler. I dag er data helt afgørende for virksomheders kommercielle beslutninger, og det høje dataniveau gør, at du som virksomhed aktivt kan benytte data i dine kampagner og herved lære, hvad der performer og hvad og hvordan der skal justeres løbende."

Kunsten at sætte markedsføringen fri
I princippet kan alle typer af virksomheder anvende influencere som en del af deres markedsføringsmix, men der er nogle produktkategorier, der egner sig bedre til influencer marketing end andre. Det afgørende er, at du finder den influencer, der passer bedst på din målgruppe og at du samtidig tør lægge dit brand i andres hænder.

"Når virksomheder booker en traditionel reklameproduktion, så ved de præcis, hvad de får. I influencer marketing er det influenceren, der skal kreere indholdet. Virksomheden må ikke styre for meget, for så virker det for iscenesat. Det er en balance mellem kontrol og frihed. Hvis man tør overlade en stor del af ansvaret til influenceren, vil man opleve, at kampagnen performer bedre. Det må ikke virke som et manuskript, der bliver læst op."

På konferencen d. 2. december vil Louise Bonfils Høck fortælle mere om diverse analyser, tal og hvordan kampagnepengene anvendes bedst og hvad markedsføring via influencere kan give på bundlinjen.

Det er afgørende at overholde markedsføringsloven
Når du som virksomhed markedsfører produkter f.eks. via sociale medier, skal brugerne tydeligt kunne se, hvornår et opslag er en reklame. De sidste fem år, har der været flere eksempler på influenter, der er blevet anmeldt for skjult reklame, og virksomheder, der blevet holdt ansvarlige.

På konferencen d. 2. december får du mulighed for at møde Forbrugerombudsmanden, der vil fortælle om annoncering via sociale medier.

Du kan tilmelde dig konferencen her. Det er ligeledes muligt at tilmelde sig live-stream, ligesom du kan læse Forbrugerombudsmandens publikation: ”Gode råd til influenter om skjult reklame”.