; ;
Gemt

Kortomsætningen i største fald siden 1983 - men anden nedlukning er mindre slem

Offentliggjorte tal fra Nationalbanken mandag viser, at den samlede omsætning med dansk udstedte kort faldt med 0,9 pct. i 2020. Det er meget nedslående læsning

Nyhed

01. februar 2021

Offentliggjorte tal fra Nationalbanken mandag viser, at den samlede omsætning med dansk udstedte kort faldt med 0,9 pct. i 2020. Det er meget nedslående læsning. Vi har aldrig tidligere set et årligt faldt i danskernes kortomsætning siden introduktionen af betalingskortet i 1983. Historisk er kortomsætningen under normale forhold steget med ca. 5 pct. om året som følge af den generelle økonomiske vækst.

Det er især skræmmende tydeligt, at faldet i kortomsætningen er meget skævt fordelt på tværs af brancher. I oplevelsesindustrien faldt kortomsætningen med svimlende 36,1 pct. i 2020. Ses der bort fra oplevelsesindustrien, så steg den samlede kortomsætningen omvendt med hæderligere 6,1 pct. i forhold til 2019.

Der er altså ingen tvivl om, at coronakrisen har ramt danskernes forbrug af oplevelser som en forhammer mellem øjnene. Danskernes øvrige forbrug er derimod steget no-genlunde på linje med det historiske gennemsnit Højdespringerne er supermarkederne og det boligrelaterede forbrug, hvor kortomsætningen er steget med henholdsvis 10,5 pct. og 19,1 pct. Dertil er e-handel steget 7,5 pct., mens handles i de fysiske butikker faldt med 3,1 pct.

Det viser med al tydelighed, at den høje smitte og rækken af restriktioner har ændret danskernes forbrugsvaner voldsomt.

Anden nedlukningen har ramt mindre hårdt
Ser vi på udviklingen i kortomsætningen under den nuværende nedlukning, der startede d. 17. december sidste år, så er der heldigvis tegn på, at nedgangen i kortomsætningen er mindre voldsom end under den første nedlukning i foråret. Under de første fem uger af nedlukningen er kortomsætningen faldet med 10 pct. i forhold til samme periode sidste år. Til sammenligning styrtdykkede kortomsætningen med hele 18,7 pct. under de første fem uger af nedlukningen i foråret.

Det viser heldigvis, at mange virksomheder har været langt bedre forberedte på endnu en nedlukning. En større del af salget foregår nu via nettet og click-and-collect. Dertil er supermarkedernes salg af udvalgsvarer også steget mærkbart siden slutningen af december. Forklaringen er dog også, at danskerne har reageret langt mere køligt på nedlukningen og har holdt gang i deres normale forbrug.

Man skal dog huske på, at særligt de mindre fysiske butikker fortsat er ekstremt hårdt ramt af nedlukningen. De små butikker er direkte ramt af nedlukningen og har ikke på samme måde, som de større butikker, et stort onlinesalg af falde tilbage på. Dertil er oplevelsesindustrien lige så hårdt ramte som i foråret sidste år.

Man skal derfor også passe på med at konkludere, at detailhandlen samlet set er mindre hårdt ramt end i foråret. Kradser man i tallene, så er der desværre mange mindre butikker, der kæmper en hård overlevelseskamp i øjeblikket.

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Tore Stramer

Cheføkonom
Medarbejderprofil