; ;
Gemt

Mangel på information om farlig kemi ved nethandel

Mange webshops har ikke styr på oplysning om farlig kemi. Dialogbaseret myndighedskontrol skal støtte e-handelsvirksomhederne til at håndtere kemikalieregler.

Nyhed

Ved nethandel har forbrugerne ikke mulighed for at se etiketters faremærkning inden køb. Derfor er der i EU krav om, at information om produkters farlighed skal fremgå synligt på hjemmesiden. Det er et krav, som mange webshops ikke lever op til ifølge en ny undersøgelse.


Miljøstyrelsens Kemikalieinspektionen har i samarbejde med 14 andre EU-lande deltaget i et kontrolprojekt om reklameoplysninger ved e-handel af farlige kemiske blandinger jf. CLP forordningens Artikel 48 (2). Af de 1314 kontrollerede produkter var 82,4 pct. ikke i overensstemmelse med CLP forordningens artikel.

Miljøstyrelsens stikprøvekontrol i Danmark viste, at 8 ud af 10 produkter ikke overholdt de krævede oplysninger om faren og mærkningen for farlige kemiske blandinger, når de sælges via e-handel.

De 10 produkter blev udtaget indenfor følgende produktkategorier: Fire husholdningsprodukter, fire byggevareprodukter og to hobbyprodukter. Af de 1314 kontrollerede produkter fra de 15 EU-lande fordelte produkterne sig på: Husholdningsprodukter (37,7 pct.), byggevareprodukter (16,7 pct.), motorprodukter(14 pct.), hobbyprodukter (11,9 pct.), haveprodukter (9,3 pct.) og andet (10,4 pct.)

”EU-undersøgelsen viser tydeligt, at markedskontrollen ikke har fulgt med udviklingen, hvor handlen i højere og højere grad foregår online. Dansk Erhverv arbejder for at få skabt en solid dialogbaseret myndighedskontrol, som kan støtte e-virksomhederne til at forstå og håndtere kemikaliereglerne og produktsikkerhed”,siger Jakob Lamm Zeuthen, miljøpolitisk chef hos Dansk Erhverv.  

På baggrund af undersøgelsens resultater har Miljøstyrelsens Kemikalieinspektionen besluttet at gentage kontrollen i 2018. Dansk Erhverv holder løbende kurser og seminarer for medlemmer om kemikalieregler.

 

Mærkning og reklame for produkter med kemikalier

  • Farlige kemiske blandinger skal mærkes med bl.a. farepiktogrammer, signalord, fare- og sikkerhedssætninger og supplerende oplysninger, som beskriver de relevante miljø-, sundheds- og/eller fysiske farer. Reglerne om klassificering og mærkning omfatter også reklamen for online markedsførte kemiske blandinger.
  • Artikel 48 (reklame):
    • Enhver reklame for et stof, der er klassificeret som farligt, skal nævne de pågældende fareklasser eller farekategorier.
    • Enhver reklame for en blanding, der er klassificeret som farlig eller omfattet af artikel 25, stk. 6, som giver en almindelig forbruger mulighed for at indgå en købekontrakt uden først at have set mærkningen, skal nævne den eller de typer af farer, der er angivet i mærkningen.