; ;
Gemt

Norström (i dag Fauna Energi) politianmeldt for falske brugeranmeldelser

11. marts 2021

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt elselskabet Norström (nu Fauna Energi) for at have vildledt forbrugerne i brugeranmeldelser på Trustpilot. Det er første gang, at Forbrugerombudsmanden politianmelder en virksomhed for at stå bag falske brugeranmeldelser på nettet.

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Norström, der primært sælger el-abonnementer, for at have vildledt forbrugerne i fem brugeranmeldelser på anmeldelsessitet Trustpilot. Norström har pr. 27. februar 2021 skiftet navn til Fauna Energi.

De fem brugeranmeldelser fremstod som om, de var skrevet af uvildige forbrugere uden tilknytning til eller personlig interesse i Norström. Forbrugerombudsmanden har desuden vurderet, at flere af anmeldelserne i strid med markedsføringslovens vildledningsforbud indeholdt urigtige oplysninger om, hvor mange penge man kan spare ved at skifte til Norström.

Forbrugerombudsmandens undersøgelser af de fem brugeranmeldelser har vist:

  • At der ikke findes en person i Danmark med det navn, som skulle stå bag én af brugeranmeldelserne. Billedet på profilen tilhører desuden en person i USA.
  • At én af personerne, som har indgivet en positiv anmeldelse, var ansat hos en samarbejdspartner til Norström på det tidspunkt, hvor han skrev anmeldelsen.
  • At de besparelser, der oplyses i flere af anmeldelserne, er usandsynlige, da Norströms produkter er blandt de dyreste på det danske elmarked. I en af anmeldelserne står der for eksempel, at forbrugeren har sparet 100 kroner den første måned, selvom der skulle betales et oprettelsesgebyr på 199 kroner. En så høj besparelse på en måned er desuden næppe mulig at opnå, uanset hvilket energiselskab forbrugeren skifter fra/til.
  • At for de ni personer i Danmark, der har navne svarende til profilnavnene i to af anmeldelserne, er Norström blandt de absolut dyreste energiselskaber på det danske marked ifølge elpris.dk (typisk blandt de fem dyreste el-produkter ud af 147), hvorfor de påståede besparelser ikke kan være korrekte.

Tre af de fem brugeranmeldelser blev desuden offentliggjort på Trustpilot samme dag, ligesom der er andre sammenfald mellem de tre anmeldelser. Forbrugerombudsmanden finder det usandsynligt, at tre forbrugere, der ikke har en tilknytning eller personlig interesse i Norström, alle samme dag og uafhængig af hinanden skulle have skrevet meget positive anmeldelser af Norström om besparelser, som de ikke kan have opnået.

Topkarakter til os selv
De fem brugeranmeldelser giver alle Norström fem stjerner, som er det højst mulige antal stjerner, der kan gives på Trustpilot. Hermed skiller de sig ud fra en stor del af de andre anmeldelser af Norström på Trustpilot, hvor selskabet kun får én stjerne.

Der er langt flere positive anmeldelser af Norström på siden ”norstrom.dk”, som Norström har tilegnet sig, end på siden ” Nordstrom.com”, som Norström ikke har tilegnet sig. Fordi Norström har tilegnet sig siden norstrom.dk, har Norström adgang til funktioner på Trustpilot, blandt andet kan Norström rapportere brugeranmeldelser med henblik på, at Trustpilot fjerner dem. Per 8. marts 2021 har Norström således fået fjernet 291 negative anmeldelser på siden.

Fast kunde hos Forbrugerombudsmanden
Det er ikke første gang Norström (nu Fauna Energi) stifter bekendtskab med Forbrugerombudsmanden. I december 2020 politianmeldte Forbrugerombudsmanden Norström for ulovlige opkald til 224 forbrugere og for at have vildledt 117 forbrugere under telefonsamtalerne. Denne sag er ikke afsluttet endnu.

Dansk Erhverv mener
Forbrugerne navigerer i høj grad efter brugeranmeldelse og lignende udtalelser fra kunder, der har erfaring med enten det produkt man står over for at skulle købe eller den erhvervsdrivende, man er ved at indgå en aftale med.

Det er derfor vigtigt at både erhvervsdrivende og forbrugere kan regne med, at indholdet af brugeranmeldelser korrekt samt, at de personer der anmelder produkter, købsoplevelser eller andet rent faktisk har været kunder og som i dette tilfælde ikke er sent i byen af virksomheden, der anmeldes.

Dansk Erhverv støtter Forbrugerombudsmandens indsats mod falske brugeranmeldelser og Dansk Erhverv har deltaget i udarbejdelsen af Forbrugerombudsmandens Retningslinjer om brugeranmeldelser.

For yderligere information: Norström politianmeldt for at stå bag vildledende brugeranmeldelser (forbrugerombudsmanden.dk)