; ;
Gemt

Økologien fortsætter sin fremmarch

En ny opgørelse fra Danmarks Statistik viser, at detailomsætningen af økologiske fødevarer fortsætter væksten.

Nyhed

Detailsalget af økologiske fødevarer udgjorde hele 11,3 mia. kr. i 2017 mod 8,7 mia. kr. i 2016 og markerer dermed endnu et år med markant stigning. En del af stigningen skyldes, at undersøgelsen i 2017 er blevet udvidet til også at inkludere salg af økologiske fødevarer fra virksomheder, som udelukkende har online-salg, fx via måltidskasser. Hvis man sammenligner økologisalget med det samlede salg af fødevarer i detail, ser man, at nogle varegrupper fylder mere i det økologiske salg. Det gælder særligt frugt og grønt samt mælk, ost og æg, som tilsammen udgør 60 pct. af det økologiske salg. 

Salget af økologisk frugt og grønt steg fra 2,5 mia. kr. i 2016 til 3,7 mia. kr. i 2017. Salget af økologisk mælk, ost, og æg udgjorde 3,0 mia. kr. i 2017. Det betyder, at fra 2017 overhaler salget af økologisk frugt og grønt således mejerivarerne, og er dermed den største økologiske varegruppe i Danmark. Frugt og grønt udgør nu 33 pct. af detailsalget af økologiske varer. 

Kød og fisk fylder fortsat mindre i den økologiske indkøbskurv, hvis man sammenligner med det samlede forbrug af føde- og drikkevarer. Kød og fisk udgør kun 9 pct. af det økologiske salg mod hele 24 pct. af det samlede salg af føde- og drikkevarer.

Økologisk øl, vin og spiritus er fortsat en lille varegruppe i økologien, men er dog steget til 3 pct. ud af det samlede økologiske forbrug i 2017 mod eksempelvis 1,5 pct. i 2010.

Samlet set udgør det økologiske fødevaresalg nu over 13 pct. af det samlede fødevaresalg i Danmark, hvilket er verdensrekord. 

Kontakt

Fødevarer

Saoirse McKeever Andersen

Fagchef for fødevarer