{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Vi elsker turister! Og det burde hele Danmark gøre. For turister er i den grad med til at løfte vores land.
Af Mette Feifer, Dansk Erhvervs markedsdirektør for Oplevelse og Velfærd. Bragt i JydskeVestkysten d. 3. april 2017.
Vores kære besøgende lægger penge her i landet og er med til at skabe vækst og arbejdspladser i et omfang, som de færreste nok er klar over.
I skrivende stund beskæftiger turismen mere end 90.000 fuldtidsansatte og endnu flere, hvis vi tager forbundne brancher med. Hvert år får vi stadigt flere besøgende, og over de seneste seks-syv år er der skabt cirka 15.000 nye arbejdspladser i erhvervet.
Turismen bidrager i øvrigt også stort til lokal udvikling. Turismen har potentialet til at blive et nyt vækstlokomotiv for hele Danmark, men hvis potentialet skal indfries, skal beslutningstagere, offentlige aktører og de private virksomheder danse kinddans.
I en ny turismepolitik fra Dansk Erhverv viser beregninger, at hvis de rigtige beslutninger bliver truffet, er der et potentiale på 19.000 nye arbejdspladser. Og i lyset af hele debatten om Udkantsdanmark, Vandkantsdanmark, landdistrikterne, eller hvad man nu vælger at kalde den del af Danmark, som ikke er udpræget urban, er det vigtigt at pointere, at vi taler om job i hele landet.
Danmarks turisme spreder sig fra kyst til kyst
For turismen er jo spredt ud over hele Danmark. Fra Hvide Sande til Hovedstaden. Fra Skagen til Sønderborg. Det er helt naturligt, for vi har i Danmark så fantastisk mange, spændende ting at byde på. Selv om vi måske i mange henseender er et lille land, så er vi også et mangfoldigt land, der kan byde Cool Copenhagen, på Vildt Vesterhav og en helt masse ind i mellem.
Vi rejser mere og oftere, og vi stiller nye krav til rejsedestinationerne og oplevelserne. Det samme gør de turister, der kommer til Danmark. Uanset om det gælder den tyske børnefamilie i gule regnjakker og grønne gummistøvler ved Vestkysten eller nogle af de mange gæster, der lander i Københavns Lufthavn med det voksende antal direkte ruter fra hele verden, så er de alle på jagt efter nye autentiske oplevelser, efter spændende rejseprodukter, kvalitet og god service.
Dansk turisme skal være innovativt
Det stiller vi krav til, at vi som turistnation skal tænke nyt. Vi skal have mere af det, som på nudansk bliver kaldt for innovation. Samtidig er det også helt afgørende, at vi kan levere et produkt til de rejsende, der er konkurrencedygtigt i forhold til destinationer omkring os på både pris og kvalitet.
Danmark bliver aldrig det billigste rejsemål, men vi skal kunne konkurrere med vores nabolande, så turisterne oplever værdi for pengene på deres ophold her.
Det handler ikke kun om, at hoteller og feriehuse tjener penge på overnatninger. Vores besøgende skal jo også spise. De spiser måske gourmetmad på Henne Kirkeby Kro, som netop har fået sin Michelin-stjerne nummer to, eller de snupper en hotdog på den lokale grill. Lidt dansk design eller spændende tøj, bliver der måske også købt. Det kan være, at familien skal en tur i Den Blå Planet, eller at der bliver tid til lidt kulturel fordybelse på Louisiana. Alt sammen noget, der giver kroner i kassen. Alt sammen noget, som skaber vækst og arbejdspladser.
Men turismen kan mere end det. Den er også et udstillingsvindue for Danmark og styrker fortællingerne om vores land, som for eksempel designvirksomheder, modebranchen og musikbranchen kan spejle sig selv i og kan bruge som afsæt for større eksport af danske produkturer.
De fleste kender nok følelsen af, at have besøgt et land og være så begejstret, at man fortæller alle i omgangskredsen, hvad enten de gider høre på det eller ej, om, hvad dette fantastiske land har at byde på. Det er ikke kun os danskere, der gør det. Det gør alle mennesker.
Og i 2017 er omgangskredsen jo langt større end blot de mennesker, man lige møder i hverdagen. Via sociale medier breder positiv omtale af Danmark sig som ringe i vandet. Her er potentialet enormt.
For gæsternes store efterspørgsel efter digitalt tilgængelige produkter og nytænkning kan skubbe gang i innovationen og skabe nye digitale løsninger og teknologi, som kan bruges på tværs af brancher fremover.
Der er ingen vej uden om - vi skal satse digitalt
Digitale rejseguides, apps, der giver besked når køen til rutsjebanen i forlystelsesparken er kort, smart-city-teknologi, concierge-service på hotellet via Ipad'en - alt dette er kun begyndelsen. Der er ingen vej uden om: Vi skal satse på det digitale og blive langt bedre til det, end vi er i dag. Fremtidens kloge unge hoveder skal finde på de nye digitale løsninger, som vi slet ikke kan forestille os endnu, for at sætte dansk turisme i det digitale førersæde.
FN'S turismeorganisation, UNWTO forventer, at antallet af turister på verdensplan vil gå fra godt 1,2 milliarder i 2015 til hele 1,6 milliarder i 2030. Den internationale luftfartsorganisation, IATA, forventer en fordobling i passagertrafikken over de næste 20 år.
Turismen fortsætter altså med at vokse på verdensplan. Nu er opgaven, at vi skal have en klar strategi for, hvordan vi får flere turister til at komme netop til Danmark. Vi er jo i konkurrence med resten af verden. Vores vejr kan vi jo ikke gøre så meget ved, men der er en lang række andre ting, som vi kan gøre anderledes eller bedre.
Syv turismepolitiske forslag
Vi har syv forslag til, hvordan vi i et tæt samarbejde mellem offentlige og private kan løfte turismepotentialet.
Vi har hverken et Eiffeltårn eller sol hele året - og alligevel kommer mennesker fra hele verden hertil for at hilse på os. Nu gælder det om at holde fast i den positive udvikling og skabe rammerne for, at vi også fremover kan tage imod vores gæster med hygge, åbne arme og et turistdanmark, der er rustet til fremtiden.
Turismen har potentialet til at blive et nyt vækstlokomotiv for hele Danmark, men hvis potentialet skal indfries, skal beslutningstagere, offentlige aktører og de private virksomheder danse kinddans.