; ;
Gemt

Socialområdet

Læs erfaringerne fra kommunaldirektør i Herlev Kommune, Jesper Zwisler. Herlev Kommune har i 2017 sendt 33,7 procent af de udbudsegnede opgaver i udbud.

Nyhed

DANSK ERHVERV | BUDGETFORHANDLINGER - 4. SEPTEMBER 2018

”Det er en del af Herlevs DNA at gå efter det gode købmandskab. Det er den sunde fornuft, der skal være det styrende for, hvad vi konkurrenceudsætter. Socialområdet er et komplekst og følsomt område, hvor man gerne går helt forsigtigt frem. Skal vi samarbejde mere med private leverandører på socialområdet, er der behov for at udvikle en metode for, hvordan vi dokumenterer effekten af indsatsen for borgerne. Vi kunne godt forestille os på sigt at samarbejde mere med andre kommuner, og med afsæt i en konkretiseret effekt udbyde noget på det specialiserede socialområde,” siger Jesper Zwisler, kommunaldirektør i Herlev Kommune.

Kommunaldirektørens gode råd

  • Start med afsondrede opgaver. Fx kan kørsel og praktisk hjælp for ældre, tøjvask og madservice være oplagte til udbud. 
  • Vær bevidst om, hvad I som kommune ønsker af serviceniveau og effekt for borgerne. På den måde kan I lettere etablere et samarbejde med eksterne aktører.
  • Arbejd hen mod en metode i organisationen, der understøtter en udbudskultur med den nødvendige dokumentation af indsats og effekt.

Konkret gevinst

  • Den ønskede kvalitet til den bedste pris.

Dansk Erhverv står naturligvis til rådighed for en nærmere dialog om, hvordan I styrker konkurrenceudsættelsen i din kommune.

Kontakt

Offentlig-privat samarbejde

Morten Jung

Markedschef
Medarbejderprofil