; ;
Gemt

Status på detailhandlens initiativ for fremme af ansvarligt produceret palmeolie

I 2014 gik en række danske dagligvarekæder sammen om at fremme anvendelsen af ansvarligt produceret palmeolie i Danmark. Indsatsen har indtil videre været en succes, viser den seneste opgørelse.

Nyhed

DANSK ERHVERV | FØDEVARER - 22. JANUAR 2019

I 2014 samledes en række danske dagligvarekæder om et initiativ for at fremme anvendelsen af bæredygtigt palmeolie i egne produkter, da den konventionelle produktion af palmeolie har haft store negative konsekvenser for både mennesker, miljø og dyreliv i producentlandene. Ambitionen er på tværs af kæderne, at deres egne produkter kun indeholder ansvarligt produceret palmeolie, så forbrugerne med god samvittighed kan lægge produkterne i indkøbskurven.

Positiv udvikling 
Dansk Erhverv har gennemgået resultaterne af dagligvarekædernes indsatser i 2017, og gennemgangen viser, at det går i den rigtige retning i forhold til at sikre bæredygtigt palmeolie i egne produkter. Flere dagligvarekæder anvender allerede nu stort set kun den internationalt anerkendte standard for certificeret palmeolie, Roundtable of Sustainable Palm Oil (RSPO) i egne produkter.

Opgørelsen viser, at den danske dagligvarehandel er meget langt i forhold til udelukkende at anvende ansvarligt produceret palmeolie i deres egne private label produkter. Men en fuldkommen omstilling er en lang og ressourcekrævende proces, som er kompliceret, og involverer alle led i værdikæden.

Med initiativet er den danske dagligvarehandel godt med i den internationale udvikling, hvor store virksomheder de seneste år er gået forrest i arbejdet for at omstille til brug af bæredygtig palmeolie, hvilket Verdensnaturfondens netop offentliggjorte palmeolie-analyser også viser. Detailhandlens initiativ er også på forkant med den danske regering, som i 2015 tilsluttede sig Amsterdam-erklæringen mod afskovning.

Alle kæder bakker op om indsatsen
I dag bakker alle større dagligvarekæder i den danske detailhandel op om at fremme anvendelsen af mere bæredygtigt produceret palmeolie. Det er virksomhederne selv, som fastlægger deres strategier og mål for at omstille forretningen til bæredygtigt produceret palmeolie. Men alle dele en fælles ambition om at udfase den konventionelle palmeolie.

Dansk Erhverv faciliterer den løbende dialog og inspiration mellem virksomhederne og gør årligt status på initiativet.

Ønsker du mere information om, hvor langt de enkelte virksomheder er i forhold til anvendelsen af bæredygtigt produceret palmeolie, finder du mere information på virksomhedernes egne hjemmesider.

Kontakt

Handel

Lotte Engbæk Larsen

Branchedirektør for Handel
Medarbejderprofil