; ;
Gemt

Stigende smitte tynger forbrugertilliden

Tirsdag offentliggjorde Danmarks Statistik tal viser, at forbrugertilliden faldt fra -5,5 i august til -7,4 i september. Den faldende forbrugertillid skyldes primært forbrugernes manglende købelyst, samt deres vurdering af Danmarks nuværende økonomiske situa-tion.

Nyhed

24. september 2020

Tirsdag offentliggjorde Danmarks Statistik tal viser, at forbrugertilliden faldt fra -5,5 i august til -7,4 i september. Den faldende forbrugertillid skyldes primært forbrugernes manglende købelyst, samt deres vurdering af Danmarks nuværende økonomiske situation.

Status er dermed, at forbrugertilliden er faldet i både august og september efter en fornuftig fremgang særligt i maj og juni.

Stigende smitte har trykket forbrugertilliden
Dagens tal er indsamlet i de første tre uger af september, og dermed på et tidspunkt hvor smitten har været tydeligt stigende i store dele af landet. Det er derfor også meget der tyder på, at den stigende smitte har udløst et nyt mærkbart fald i forbrugertilliden.

Den øgede bekymring blandt forbrugerne er desværre en meget stor streg i regningen. Hvis den stigende smitte for alvor skræmmer danskerne tilbage i stuerne, så vil det ramme privatforbruget hårdt og udløse et nyt økonomisk tilbageslag. Det er en meget alvorlig risiko, da mange virksomheder i forvejen er hårdt presset af virusudbruddet og rækken af restriktioner. Privatforbruget udgør ca. 50% af BNP og understøtter tusindvis af jobs på tværs af landet.

Smitten skal under kontrol…
Går vi ind i et efterår med et kontinuerligt højt smittetryk, så er det ekstremt vigtigt, at politikerne løbende skruer op for hjælpe- og stimulipakkerne. Alternativt risikerer vi, at et stor antal virksomheder går konkurs, og at ledigheden igen begynder at stige mærkbart. Det er potentielt en meget alvorlig udvikling, der vil kunne skubbe dansk økonomi ud i en vedvarende negativ økonomisk spiral med stigende ledighed og faldende efterspørgsel.

… og hjælpepakkerne skal gøres klar
Her på den korte bane er der brug for målrettet hjælp til de virksomheder og leverandører, der rammes direkte af de nye restriktioner. Dertil bør regeringen allerede nu forberede nye tiltag, der understøtter danskernes privatforbrug yderligere. Det kan i første omgang ske ved at udbetale de to resterende ugers indefrosne feriepenge. Udbetalingen vil kunne sende yderligere ca. 25 mia. kr. ud til danskerne. Dertil er der brug for tiltag, der målrettet understøtter forbruget i de hårdest ramte brancher inden for hotel- og restaurationsbranchen. Det kan man fx gøres ved i en periode at udvide BoligJobordningen til også at inkludere hotel- og restaurationsbesøg.

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Tore Stramer

Cheføkonom
Medarbejderprofil