; ;
Gemt

Ti anbefalinger til fem ministre skal følges op af handling

Regeringen har i dag modtaget ti anbefalinger fra et advisory board om mad, måltider og sundhed. Målet er at bekæmpe usund mad og dårlige madvaner, som kan koste samfundet milliarder i sundhedsudgifter. Vigtige tiltag mener Dansk Erhverv.

Nyhed

Et advisory board nedsat af regering kommer fredag med ti anbefalinger til sundere fødevarer, måltider og mad. Dansk Erhverv hilser anbefalinger velkommen og ser frem til at arbejde konstruktivt videre forslagene.

”Mad, smag og sundhed skal være centralt i vores børns uddannelse. Det er afgørende, at det at lave mad, også bliver et fokuspunkt i den åbne skole, og at anbefalingerne ift. uddannelsessystemet bredes ud, så også detailhandlen og hotel- og restaurationsbranchen inddrages. Fortællingen om mad og sundhed skal forankres i hverdagslivet og samtidig sætte fokus på fag som bager, konditor, gourmetslagter, gastronom (kok), tjener og hele convenience-området,” siger markedsdirektør i Dansk Erhverv Henrik Hyltoft.

Ifølge Henrik Hyltoft er det særligt vigtigt at sætte fokus på anerkendelsen til de faggrupper, der arbejder med mad og sundhed.

 

”Et godt eksempel er kampagnen ”Meat Your Future”, som netop skal få flere til at vælge erhvervsuddannelsen til den netop justerede gourmetslagteruddannelse.  Formålet har været at tydeliggøre, at fx jobbet som slagter i detailhandlen har ændret sig fra at skære kød ud og sælge det, til at slagteren i højere grad vejleder om det samlede måltid - herunder sundhed. Kampagnen er et godt eksempel på hvordan, der kan arbejdes med at gøre det attraktivt at arbejde med mad,” fastslår Henrik Hyltoft.

 Et tæt samarbejde med arbejdsmarkeds parter vil derfor være centralt for at kunne lykkes med at gøre det endnu mere attraktivt at uddanne sig til madhåndværker.

 ”Det er vigtigt, at der sammen med de nye anbefalinger bliver slået et slag for de generelle kostråd, som vejleder til sund kost og livsstil. Derudover er det oplagt, at fortsætte med at understøtte og udvikle de eksisterende mærker, som fx fuldkornsmærket og nøglehulsmærket, som giver troværdig kommunikation til forbrugerne og også er meget handlingsorienterede, så forbrugerne selv sættes i stand til at træffe sundere valg i hverdagen og i indkøbssituationen,” siger Henrik Hyltoft.

 ”I det fremadrettede arbejde med anbefalingerne er det afgørende, at initiativerne spiller sammen med de mange eksisterende initiativer, både offentlige private og partnerskaber, samt at der er fokus på, at der arbejdes videre med de indsatser og initiativer, som faktisk har effekt,” siger Henrik Hyltoft.

Kontakt