; ;
Gemt

Tre ting du bør fortælle dine kunder om internetforbundne produkter

Forbrugerrådet Tænk og Dansk IT har lanceret en kampagne, der skal gøre forbrugerne mere fokuserede på datasikkerhed, når de køber internetforbundne produkter. Dansk Erhverv bakker op om tiltaget og opfordrer derfor vores medlemmer til at hjælpe kunderne med den rigtige information.

Nyhed

Dansk Erhverv | E-handel - 19. november 2019

I kampagnen, der hedder ”Spørg, før du køber”, vil Forbrugerrådet Tænk og Dansk IT især have forbrugerne til at fokusere på sikkerheden i forbindelse med password, opdateringer og dataindsamling, når de køber internetforbundne produkter (IoT). Det er derfor meget muligt, at dine kunder i den kommende tid vil stille spørgsmål til de tre emner, hvis de skal købe et fjernsyn, en højttaler eller en elpære, der kan styres med en app eller på anden måde er forbundet til internettet.

De to organisationer bag kampagnen har udarbejdet nogle gode råd til, hvad du og dine medarbejdere kan svare kunderne på deres spørgsmål:

Hvis kunden spørger til passwords
Understreg vigtigheden af stærke passwords, der er svære at gætte. Kunderne bør bruge 10-14 tegn med små og store bogstaver, tal og symboler. Gør kunden opmærksom på, at hvis varen kommer med en standard-adgangskode, skal den altid ændres til en personlig kode.

To-faktor-godkendelse, hvor kunden skal bruge en adgangskode og en engangskode sendt til smartphone, er ekstra godt. Du kan opfordre kunden til at udnytte denne mulighed, hvis den er der.

Du kan også fortælle kunden om password-managers, hvis han eller hun har svært ved at huske forskellige, lange kodeord.

Hvis kunden spørger til opdateringer
Forklar kunden, at det er vigtigt, at produktet altid er opdateret med den seneste software fra producenten. Understøtter produktet auto-opdatering, kan det med fordel slås til.

Du kan også gøre kunden opmærksom på, at hvis produktet allerede er et par år gammelt ved selve købet, vil perioden hvor producenten vil udsende sikkerhedsopdateringer højst sandsynligt være kortere. Har du konkret information om, hvor længe producenten opdaterer produktet, er dette naturligvis en relevant oplysning for kunden.

Hvis kunden spørger til dataindsamling
Oplys dine kunder om, at stort set alle internetforbundne produkter, som fitnessarmbånd, stemmestyringsassistenter og smart tv opsamler og anvender data. Data indsamles både, når kunden bruger selve produktet og via den medfølgende app.

Kunden skal være bevidst om, at data bliver opsamlet og du kan fortælle kunden om muligheden for at indstille det ønskede niveau af dataopsamling/datadeling. Datadeling kan typisk indstilles i den profil, der oprettes på computeren eller på mobiltelefonen, hvor man kan indstille, hvilke data appen må indsamle.

Medlemmer kan kontakte Dansk Erhverv
Hvis du er medlem af Dansk Erhverv og har spørgsmål til kampagnen er du altid velkommen til at kontakte vores erhvervsjurister.

Kontakt