; ;
Gemt

Vestager og EU vil rejse konkurrencesag mod Amazon

17. november 2020

EU’s konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, vil indlede en konkurrencesag mod Amazon for at misbruge sin dobbeltrolle og anvende ikke-offentlige data om tredjepartssælgere på sin markedsplads til at udkonkurrere de selv samme sælgere.

EU-Kommissionen meddelte sidste år, at man indledte en officiel konkurrenceretlig undersøgelse af Amazon med det formål at granske, om Amazon havde overskredet konkurrencereglerne. Nu har EU’s konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, åbnet en sag mod Amazon for at misbruge sin dobbeltrolle og bruge ikke-offentlige data om tredjepartssælgere på sin markedsplads til at udkonkurrere de selv samme sælgere.

Amazons misbrug af ikke-offentlige data
På Amazons markedsplads kan man som forbruger både købe produkter hos tredjepartssælgere og fra Amazons egen produktlinje, Amazon Basics. Amazon er dermed i direkte konkurrence med sine egne tredjepartssælgere, og markedspladsen er flere gange blevet beskyldt for at misbruge salgsdata til at udkonkurrere konkurrenters produkter.

Amazon har nemlig adgang til dybdegående forretningsdata om sine tredjepartssælgere, eksempelvis oplysninger om antallet af bestilte og afsendte enheder, sælgernes indtægter på markedet, antallet af besøg på sælger tilbud, data vedrørende forsendelse mv.

Kommissionens foreløbige konklusion viser, at meget store mængder af ikke-offentlige data bruges aktivt i automatiserede systemer i Amazons egen detailforretning – blandt andet til at korrigere Amazons egne strategiske forretningsbeslutninger og detailtilbud. Dette anses af Kommissionen for at være en unfair konkurrencepraksis, der skader alle andre sælgere på markedet.

Anklagen er rettet mod Amazons ageren i Frankrig og Tyskland, der er de største markeder for Amazon i EU.

EU-Kommissionen mener, at Amazons brug af ikke-offentlige data uden den kommercielle risiko gør det muligt for dem at udnytte den dominerende stilling og sætte sig ud over den normale konkurrence på detailmarkedet.

Særlig favorisering af sælgere
Kommissionen har også indledt en formel undersøgelse af mulig positiv særbehandling af de tredjepartssælgere, der anvender Amazons egen logistik- og leveringsservice, Fulfillment by Amazon (FBA). Kommissionen mener, at konkurrencevilkårene skal være retfærdige og at Amazon kunstigt favoriserer egne tilbud og sælgere, der benytter sig af FBA.

Amazons markedsplads er opbygget således, at en algoritme styrer rangeringen af produkter og placerer ”det bedste produkt” øverst og mest fremtrædende i Amazons ”Buy Box”, der er en kombination af ”placér i indkøbskurv” og ”gå til betaling”. Kommissionen vil i sin undersøgelse dykke ned i, hvilke kriterier Amazon bruger for at udvælge vinderen af Amazons ”Buy Box”, der generer langt størstedelen af alt salg. Dette skyldes, at rangeringen af de mange tusinde produkter inden for hver produktkategori og dermed vinderen af Amazons ”Buy Box” får en enorm konkurrencemæssig fordel. Hvis Amazons algoritme favoriserer egne produkter, kan ”Buy Box’en” være et konkurrenceforvridende element.

Dansk Erhverv – Fair og lige konkurrence er afgørende
Dansk Erhverv arbejder benhårdt med at sikre fair og lige konkurrence – også fra markedspladserne. Det er en prioriteret dagsorden i både Danmark og på EU-kontoret. Dansk Erhverv er positive over for EU-kommissionens ageren og ser frem til at følge sagen.

Kontakt