Udstationering fra Danmark
Der er en lang række praktiske og juridiske forhold, man skal forholde sig til forud for en udstationering. Her kan du få et overblik over de væsentligste elementer ved en udstationering og gode råd til de forberedelser, medarbejderen og du kan gøre for at understøtte en succesfuld udstationering fra Danmark til udlandet.
Hvad er en udstationering?
Hvornår er der tale om en udstationering? Er der særlige regler for EU-lande? Hvad er alternativet til en udstationering?
Afdæk risici ved udstationering
Når en medarbejder skal udstationeres, rejser det en række sundheds- og sikkerhedsmæssige udfordringer. Imødegå de risici, som virksomheden kan forventes at være bekendt med.
Private forhold
Det er afgørende, at udstationerede medarbejdere trives. Overvej, hvor mange ressourcer virksomheden bør bruge for at sikre, at udstationerede familier er godt forberedte.
Hvilket lands regler gælder?
Hvilke regler om ansættelse gælder i det land, medarbejderen skal udstationeres i?
Hvad skal der stå i kontrakten?
Hvilke krav er der til en udstationeringskontrakt? Hvilke bestemmelser skal man overveje at medtage i kontrakten? Hvilke fordele er der ved en tillægskontrakt?
Skat
En udstationering kan have store skattemæssige og økonomiske konsekvenser for både medarbejderen og virksomheden. Læs her om Dansk Erhvervs anbefalinger.
Social sikring
Reglerne om social sikring har betydning for medarbejderens rettigheder til sygesikring, dagpenge, familieydelser og meget mere.
Arbejds- og opholdstilladelse
Hvor og hvornår skal der søges om visum eller arbejds- og opholdstilladelser ved en udstationering?
Arbejdsskadeforsikring
En udstationering kan have store økonomiske konsekvenser, hvis der sker en arbejdsskade.
Hvor skal uenigheder afgøres?
Hvis ikke uoverensstemmelsen kan løses mellem parterne, kan det være nødvendigt at bede en domstol om at afgøre sagen.
Hjem igen
En succesfuld udstationering vil typisk indeholde særlige procedurer for ”hjem-stationering” - eksempelvis hvad der skal ske, når udstationeringen er udløbet.
Andre relaterede guides i temaet
Krav til ansættelseskontrakten og minimumsrettigheder i ansættelsesforholdet
Læs mere om hvad en ansættelseskontrakt skal indeholde og hvilke minimumsrettigheder medarbejdere har i ansættelsesforholdet
Vælg den rigtige ansættelseskontrakt
Det er vigtigt at vælge den rigtige ansættelseskontrakt, når du skal ansætte en medarbejder. Læs her hvad du skal forholde dig til, når du vælger ansættelseskontrakt.
Ansættelseskontrakter
Her kan du finde Dansk Erhvervs standard ansættelseskontrakter samt forskellige branchespecifikke ansættelseskontrakter.
Rekruttering fra A til Z
Få et overblik over rekrutteringsprocessen og de juridiske faldgruber, der relaterer sig til ansættelse af medarbejdere.
Klausuler og loyalitetspligt
Dine medarbejdere skal optræde loyalt over for virksomheden. Efter de er fratrådt, kan virksomheden også kan have behov for at beskytte sin viden ved hjælp af klausuler. Du kan læse mere om klausuler og loyalitetspligt her.