Sønderborg

Beskrivelse: Sønderborg Kommune er klar til at tage AI-løsningen RefCase (kunstig intelligens) i brug. Den
hjælper sagsbehandlerne i Team Kropsbårne hjælpemidler med hurtigere at få overblik og kunne identificere lignende sager. Der er dermed tale om en automatisering af en manuel proces, hvor medarbejderne tidligere spurgte rundt i afdelingen OM kollegaerne kendte til en lignende sag.

Borgere i Sønderborg Kommune, der har brug for kropsbårne hjælpemidler som ortopædisk fodtøj, korsetter, diabetesmaterialer og lignende, kan se frem til en hurtigere sagsbehandling, når de fremover søger om hjælpemidler. Det skyldes kunstig intelligens, som Sønderborg Kommune tager i brug.

Kommunen har udviklet AI-løsningen RefCase, der hjælper sagsbehandlerne i Team Kropsbårne hjælpemidler. RefCases finder ved hjælp af sprogteknologi et hurtigt overblik over sagsoplysningerne i  borgers egen sag, og identificerer data fra lignende sager. Ved at sammenligne data, kan den kunstige intelligens hjælpe medarbejderne med at se de mest relevante tidligere sager.

Dermed får de hjælp til hurtigere at finde frem til hvilket hjælpemiddel en borger kan få. Løsningen bliver et værktøj, der kan støtte den enkelte sagsbehandler i arbejdet med at træffe gode og konsistente beslutninger efter ligebehandlingsprincippet. AI-løsningen skal ikke overtage sagsbehandlerens arbejde eller komme med forslag til afgørelser af den enkelte sag. Det skal fortsat være den enkelte sagsbehandler, der foretager den individuelle vurdering af sagen.

AI-løsningen skal derimod hjælpe sagsbehandleren til at træffe en kvalificeret afgørelse med samme serviceniveau uafhængigt af den enkelte sagsbehandlers erfaring, uddannelse og generelle viden. Konkret består sagsbehandlerne frontend/UX bl.a. af en scoring af tidligere sager. Scoren viser i hvor høj grad den indkomne sag minder om denne tidligere afgjorte. Scoren er bl.a. funderet i sprogligt overlap i diagnoser og sundhedstermer. Ydermere er løsningen brugervenlig for sagsbehandleren, da den bl.a. giver et hurtigt overblik over borgers sagsoplysninger.

Start- og evt. sluttidspunkt: 2023-

Vurderet impact: Projektet er kun lige ved at blive lanceret, så det er for tidligt at konkludere noget

De gode eksempler fra hele landet

Velfærdsrådets anbefalinger