; ;

Danske virksomheder står over for mange udfordringer i det globale marked. Derfor nytter det ikke, at afgifter på grænsefølsomme produkter medfører yderligere besvær for virksomhederne og skaber ulige konkurrencevilkår, øger de administrative byrder og giver incitament til at handle på den anden side af grænsen eller endda ulovligt.   

I dag er det samlede afgiftsområde – ud over at være et udtryk for national særregulering – komplekst og ofte ulogisk at efterleve i praksis. På trods af en række forenklingstiltag er der fortsat en stor mængde unødig administration, når virksomhederne skal håndtere afgifter. En administration som koster virksomheder dyrt i et globalt marked, hvor konkurrencen konstant intensiveres.     

De danske særafgifter er dog ikke kun en administrativ byrde for erhvervslivet, men også en økonomisk meromkostning for forbrugerne, som oplever stigende priser på grund af inflationen, og som svarer igen med øget (illegal) grænsehandel. 

Grænsehandlen finder hovedsageligt sted i Tyskland, hvor fødevaremomsen er lavere, og hvor der ikke opkræves tysk pant på dåser og flasker i grænseområdet. Det betyder, at danske butikker og grossister taber kunder og indtægter til tyske konkurrenter. Samtidig går staten glip af skatteindtægter, som kunne bruges til at finansiere velfærd eller investere i grøn omstilling.  

Ifølge den seneste Skatteøkonomiske redegørelse fra 2023 beløb grænsehandlen med nydelsesmidler sig i 2022 til 4,5 mia. kr. (opgjort i 2023-niveau). En 2020 analyse fra Dansk Erhverv viser, at kommer man grænsehandlen med nydelsesmidler til livs, vil det medføre en meromsætning på mellem 3,5 og 5,8 mia. kr. i danske butikker og et øget afgiftsprovenu på 1,2-1,9 mia. kr. om året.  

Samtidig med de danske særafgifter skubber handlen med nydelsesmidler ud over Danmarks grænser, er de danske butikker og grossister vidner til et voksende skyggemarked af illegalt indførte varer, der importeres uden om det danske moms-, afgifts- og fødevarekontrolsystem. I en række år har et voksende illegalt marked fået karakter af at være organiseret, og de illegale bagmænd tager reelle markedsandele fra de danske butikker og grossister, der både betaler moms og afgifter samt bruger mange ressourcer på den øvrige administration og lovgivning. 

Det er dog ikke kun professionelle svindlere, der bidrager til den stigende illegale handel i Danmark. Den illegale handel er blevet så almindelig en del af det danske samfund, at en fjerdedel af danskerne ikke tager klar afstand fra den illegale handel.  

De høje danske afgifter og den utilstrækkelige håndhævelse over for den illegale handel betyder, at danske virksomheder i dag står i en urimelig og skævvredet konkurrencesituation, hvor særligt virksomheder syd for grænsen eller velorganiserede illegale bagmænd høster fordelene af at undgå at blive ramt af et afgiftssystem, der er dyrt, ulogisk, bureaukratisk og ikke mindst administrativt tungt at håndtere. 

Det er kun ved at sænke afgifterne og dermed reducere incitamenterne til den illegale handel, at man for alvor kan komme den illegale handel til livs, og slå konsekvent ned på ulovlighederne.  

Det er afgørende for danske handelsvirksomheder, at muligheden for at drive en konkurrencedygtig forretning forbedres. Der er derfor brug for et opgør med det komplicerede afgiftssystem, så det bliver nemmere at drive virksomhed i Danmark. 

Dansk Erhverv foreslår 

Dansk Erhverv foreslår, at der afsættes en ramme på 4 mia. kr. i 2030 til at gennemføre en gennemgribende afgiftssanering på grænsefølsomme varer. Det vil lette byrderne og øge konkurrenceevnen for danske virksomheder, som kan skabe flere arbejdspladser og vækst i Danmark. Forslaget skønnes at øge beskæftigelsen med ca. 500 personer i 2030 og forbedre BNP med 2 mia.kr.  

Samarbejdet mellem myndighederne styrkes for at sikre en bedre kontrol med illegalt indførte varer, der indføres uden om det om det danske moms-, afgifts- og fødevarekontrolsystem. 


Alle afgifter på nydelsesmidler skal løbende reduceres. 

  • chokolade- og sukkervareafgiften skal reduceres med 25 pct. 
  • vinafgiften skal reduceres med 25 pct. 
  • ølafgiften skal reduceres med 25 pct. 
  • spiritusafgiften skal reduceres med 25 pct. 

Gakkede afgifter skal fjernes, og de afgifter, der bibeholdes, skal forenkles for at sikre, at det administrative bøvl er minimalt, og at myndighederne kan administrere afgifterne.

Dansk Erhvervs 2030-plan

Dansk Erhverv analyser 

 

 

 

20-25 pct. af danskernes forbrug af al sodavand slik og chokolade stammer fra grænsehandel - 2022

pdf

Download

Danskerne grænsehandler fortsat for milliarder trods corona - 2022

pdf

Download

330.000 danskere har købt illegalt indførte nydelsesmidler - 2022

pdf

Download

Det illegale salg foregår stadig i Danmark - 2022

pdf

Download

Andre relevante fokusområder

Kontakt

Handel

Tina Buur Johnsen

Chefkonsulent
Medarbejderprofil