; ;
Gemt

Dansk Erhvervs 2030-plan: Afgifter på grænsefølsomme varer skal lettes med 4 milliarder kroner

07. november 2023

Hvad har kaffe, mousserende vin og chokolade til fælles? Udover at være lækre nydelsesmidler, er de også nogle af de varer, som mange danskere køber i udlandet for at spare penge. Afgifterne på grænsefølsomme varer skal sænkes, så danske virksomheder står stærkere i konkurrencen mod udenlandske virksomheder. I Dansk Erhvervs fuldt finansierede 2030-plan foreslås det derfor at lette afgifter på grænsefølsomme varer med 4 milliarder krone.

 

Danske virksomheder står over for mange udfordringer i det globale marked. Derfor nytter det ikke, at afgifter på grænsefølsomme produkter medfører yderligere besvær for virksomhederne og skaber ulige konkurrencevilkår, øger de administrative byrder og giver incitament til at handle på den anden side af grænsen eller endda ulovligt.

Dansk Erhverv foreslår derfor, at der afsættes en ramme på 4 mia. kr. i 2030 til at gennemføre en gennemgribende afgiftssanering på grænsefølsomme varer. Det vil lette byrderne og øge konkurrenceevnen for danske virksomheder, som kan skabe flere arbejdspladser og vækst i Danmark. Forslaget skønnes at øge beskæftigelsen med ca. 500 personer i 2030 og forbedre BNP med 2 mia.kr.

Grænsehandlen finder hovedsageligt sted i Tyskland, hvor fødevaremomsen er lavere, og hvor der ikke opkræves tysk pant på dåser og flasker i grænseområdet. Det betyder, at danske butikker og grossister taber kunder og indtægter til tyske konkurrenter. Samtidig går staten glip af skatteindtægter, som kunne bruges til at finansiere velfærd eller investere i grøn omstilling.

Ifølge den seneste Skatteøkonomiske redegørelse beløb grænsehandlen med nydelsesmidler sig til 2,5 mia. kr. i 2020, trods coronanedlukninger. Dansk Erhvervs egne beregninger viser, at hvis grænsehandlen blev hjemtaget, ville det give en meromsætning af nydelsesmidler på 3,5-5,8 mia. kr. og et øget afgiftsprovenu på 1,2-1,9 mia. kr. om året.

De høje afgifter har også en negativ effekt på forbrugerne, som oplever stigende priser på grund af inflationen. En afgiftssanering ville derfor gøre det billigere at være dansker og øge købekraften.

Afgiftssaneringen kunne blandt andet omfatte kaffeafgiften, som er en national særregulering, der rammer både producenter og forbrugere af kaffe. Et andet eksempel er den særlige tillægsafgift på mousserende vin med et tryk på over 3 bar, som er ulogisk og diskriminerende over for visse typer af vin. Et tredje eksempel er chokoladeafgiften, som løbende udvides til at omfatte flere produkter, hvilket øger kompleksiteten og administrationen for både virksomheder og borgere. Disse afgifter bidrager til øget grænsehandel med nydelsesmidler, som især rammer dagligvarebutikkerne i det sønderjyske.

En afgiftssanering vil være et vigtigt skridt mod at skabe gode rammevilkår for danske virksomheder og mindske grænsehandlen.

For det første vil det reducere de administrative byrder og omkostninger, som afgifterne medfører for virksomhederne. For det andet vil det øge konkurrenceevnen og markedsandelen for danske virksomheder, som vil kunne tilbyde lavere priser og bedre service til kunderne. For det tredje vil det skabe flere arbejdspladser og vækst i Danmark, som vil komme både virksomhederne og samfundet til gode. For det fjerde vil det bidrage til at bekæmpe grænsehandel og illegal handel, som er skadelig for både statskassen og miljøet.

Afgiftssaneringen vil gavne både erhvervslivet, staten og forbrugerne i Danmark, og er derfor en win-win situation for alle parter.

Læs hele Dansk Erhvervs 2030-plan.

Kontakt

Handel

Tina Buur Johnsen

Chefkonsulent
Medarbejderprofil